Konverteringsoptimering (CRO)

Konverterings-
optimering (CRO)

Konverteringsoptimering  gör fler besökare till betalande kunder

Konverteringsoptimering, på engelska Conversion Rate Optimization förkortat CRO, är något man arbetar med för att en ökad andel av besökare på en webbplats eller webbutik faktiskt skall bli kunder. I en webbutik handlar det oftast om att få en kund att slutföra ett köp men på andra webbsidor kan det handla om att få besökaren att fylla i ett formulär, komma in i en fysisk butik eller ringa till er.

Många tror att det bara är att sätta upp en webbutik och sedan är allting klart men det är sällan det fungerar så enkelt. För att lyckas med er e-handel krävs det först och främst att ni har relevant trafik och när ni väl har fått trafik så gäller det att få denna att konvertera, att köpa något, kontakta er och bli kunder eller vad nu målet med webbplatsen är. Och det är just detta man optimerar för, att få kunderna att genom enkel psykologi, teser och A/B-tester, få ut så mycket som möjligt av de besökarna man har i butiken.

Men har ni ingen trafik så är konverteringsoptimering inte det ni skall investera i först och främst, då skall ni satsa på sökmotoroptimering eller annonsering via Google Adwords för att få trafik, att optimera för något som inte finns är ingen mening. Det är slöseri med resurser och pengar och det är inte det vi vill åstadkomma, vi vill att du skall få fler affärer via internet.

Vad innebär konverteringsoptimering?

Att förbättra sin konvertering består oftast av en massa olika delar, allt från att rubriken på sidan är säljande och rätt skriven till att placeringen på köpknappen eller formulär är placerad på den plats där de flesta förväntar sig att den skall finnas. Men det kan också handla om att man gör en text mer attraktiv, en bild mer talande eller detaljerad eller att man helt ändrar utseendet på den aktuella sidan i webbutiken eller på webbplatsen. Det finns helt enkelt inga givna regler utan man arbetar fram olika teorier och teser, teorier som måste testas mot den specifika grupp av besökare som ni har.

Finnas det några fasta exempel som de flesta kan följa?

Absolut, det finns en hel del saker som mer eller mindre alltid fungerar för att optimera sin konvertering. Ett exempel är att man gör element som är viktiga att besökaren noterar mer tydliga så de sticker ut, exempelvis är köpknappen i en webbutik ett sådant element. Om man ser till att köpknappen är i en annan färg jämfört med resten av webbutiken så ökar man möjligheten för en besökare att se och förstå att det är där hen skall trycka för att komma vidare. Detta är den enklaste formen av konverteringsoptimering men kan i de flesta fall ändå göra stor skillnad för konverteringsgraden.

Trygghet är också en viktig del när det kommer till hur en webbsida konverterar, att visa telefonnummer, kontaktuppgifter och tydliga företagsuppgifter tillsammans med kundomdömen och produktomdömen brukar också vara en ändring som ger er fler kunder. Om besökaren ser att många andra som handlat av er är nöjda med den produkt eller tjänst ni levererar så ger det en trygghetskänsla för besökaren. Att ni också är lätta att få tag i via telefon, mail och kanske en chatfunktion hjälper också besökaren att få en trygghetskänsla på webbplatsen och kan underlätta att denne tar ytterligare ett steg i konverteringstunneln.

När vi tar ett uppdrag för konverteringsoptimering för en e-handlare eller webbplatsägare så tittar vi naturligtvis på de saker som ger mest effekt snabbast, den så kallade ”lågt hängande frukten”. Anledningen till att vi börjar där är självklart, det är de åtgärder som på enklast och snabbaste sätt ger effekt av konverteringsoptimeringen, dessutom krävs det oftast en minimal insats för att genomföra dessa förändringar. Vi vill att ni skall få ut så mycket som möjligt av den tjänsten ni betalar för, den skall vara lönsam för er att investera i, annars skall ni inte göra den investeringen.

Oxit förenklar din digitala närvaro! Gör mer affärer med fler besökare och större andel kunder. Kontakta oss direkt!

Konverteringsoptimeringens ABC

konverteringstunnel

Bilden illustrerar det som kallas för konverteringstunneln, den beskriver det förlopp som sker från det att en besökare kommer till er webbutik eller webbplats tills det att den faktiskt slutför ett köp eller den handling ni vill att besökaren utför på er webbplats.

Mycket förenklat, men en konverteringstunnel är ett välanvänt och känt begrepp i säljbranschen, oavsett om man säljer annonser i en telefonkatalog eller produkter i en webbutik. Konverteringstunneln finns beskriven i olika steg beroende på vilken lära man knyter sig till men den slutar alltid med ett avslut, oavsett om det är en tunnel med fyra, fem, sex eller sju steg.

Den modellen vi använder oss av använder sig av fem olika steg:
  1. Sökning
  2. Medvetenhet
  3. Intresse
  4. Begär
  5. Köp

De olika stegen baseras på att det finns olika vilja och intresse för webbutiken eller produkten, men allt grundar sig på att det någonstans har väckts ett intresse, ett intresse som kan väckas av en mängd olika anledningar. Ett exempel är att man noterade att de träningskläder man använde i förmiddags luktade lite konstigt, att ramen på ett av familjefotona på väggen hade flagnat i färgen eller att bilen var väldigt smutsig på insidan. Det som väcker det första intresset kan alltså vara precis vad som helst beroende på vad man känner, uppfattar och uppskattar. Mer eller mindre allt börjar idag med ett sök på en sökmotor, och det gäller att vara med redan där för att väcka intresse. Det är därför sökmotoroptimeringen är en så viktig del i alla affärer som sker online.

1. Sökning – stick ut i sökresultatet

Eftersom vi vet att de flesta av oss idag använder en sökmotor, i Sverige använder cirka 95% Google, för att hitta en lösning på ett problem, förslag på vad vi skall köpa eller vilken TV vi skall ha så börjar allting här.

Konverteringsoptimeringen börjar med andra ord redan vid titeln på er webbsida, det är högst avgörande vilken beskrivning som sökmotorerna visar upp när det gäller er webbutik eller webbplats.

För där är första steget i konverteringen, att verkligen få de som söker att komma in till er webbplats.

Jämför det med olika skyltar på utsidan av en fysisk butik, budskapen där kan skilja mycket och vara helt avgörande för vilken butik som får kö i kassan och vilken som inte får det.

Det gäller alltså att ni ska sticka ut i sökresultatet så att just er sökträff skiljer sig åt från konkurrenternas.

2. Medvetenhet 

När besökaren väl kommit in till er webbplats så gäller det att lämna ett tydligt avtryck, om den potentiella köparen inte är sugen på att slutföra ett köp direkt så gäller det att etsa sig kvar i minnet inför den dagen då det är dags för besökaren att göra avslut.

Att skapa en medvetenhet handlar om att göra besökaren medveten om att ni har en tydlig lösning på hens problem, är det svettiga träningskläder som luktar illa så är det ersättare till dessa ni skall fokusera på.

Är det som för oss själva, att skapa en medvetenhet om att ni faktiskt kan göra fler och bättre affärer online, så är det just det vi vill att ni skall komma ihåg efter ni har besökt vår webbplats.

I detta steget så har ni verkligen möjlighet att ta vara på och väcka ett begär hos er besökare, ett begär för just den produkten som ni säljer.

Och är kunden medveten om ert erbjudande, er produkt eller ert varumärke så har ni kommit ett steg längre ner i konverteringstunneln

3. Intresse

Människorna som är i detta skede har kommit ett steg längre i sina tankebanor och har mer eller mindre bestämt sig för att göra ett avslut på det som löser deras problem, oavsett om det är en ny, heltäckande färg på väggarna, ett par nya kalsonger eller en ny lampa till hallen.

Konverteringsoptimering handlar inte enbart om den sista delen, att ta ett avslut eller att avsluta en affär, det handlar lika mycket om att skapa möjligheter för att väl hamna där i slutändan, när det är dags för kunden att faktiskt göra ett avslut.

Har ni lyckats skapa ett intresse så vet vi nu att kunden har ett intresse av era produkter eller ert varumärke och då har vi halkat ner ytterligare ett steg i konverteringstunneln.

Att optimera sin konvertering handlar som sagt om alla steg i tunneln och inte bara det sista steget, steget som faktiskt oftast är det enklaste att ta.

4. Begär – jobba med bättre säljargument

Nu börjar vi närma oss. Personerna som kommit så här långt i konverteringsprocessen börjar bli rejält intresserade av att göra något åt sin situation.

Besökaren har i de flesta fall jobbat ihop ett antal exempel och förslag på vad som kan krävas för att tillgodose det behov denna har och det börjar närma sig avslut.

Som webbplatsägare i detta läget kan det finnas många saker som kan spela in, finns det tidigare kunder som kan visa att dom är nöjda, finns det en trovärdig beskrivning, kontakt eller person i företaget som man kan kontakta eller är returvillkoren tydliga om det skulle vara så att man inte blir nöjd?

Här finns det oerhört många poäng att plocka om man är vaken, men det menar vi inte att alla skall ha fri retur, gratis frakt eller liknande.

Men ni skall vara öppna för vad som påverkar ERA besökare, vad som gör att ERA besökare skulle välja er och inte era konkurrenter? Här finns det oftast mycket att göra, sociala bevis på att det faktiskt är tryggt och smidigt att göra affärer med er, enkelhet och stringens i hur man går vidare är bara några exempel på de trösklar man kan stöta på som besökare i denna fasen av konverteringstunneln.

Bättre säljargument

Alltför ofta ser vi att webbutiker och andra som erbjuder tjänster och produkter online i stort sett använder samma säljargument.

Om alla kommunicerar lika säljargument så blir det i slutändan kanske bara priset som blir avgörande.

Istället för att säga att just ni har bäst service, erbjuder fraktfritt och snabba leveranser så behöver ni hitta andra fördelar med att handla hos just er.

Genom att kommunicera hur många nöjda kunder som köpt produkten, hur länge ni varit verksamma och att ni försöka hitta andra mer unika säljargument och fördelar så sticker ni ut från era konkurrenter.

Ta gärna inspiration från Göran Vernersson som är specialiserad på just detta område. Han driver Säljcoachen, som bland annat erbjuder säljutbildningar. Många av hans tipps är direkt användbara för att öka konverteringen i en webbutik.

5. Köp

Här är det nära och det är här vi oftast hittar en av de delarna som vi kallar för ”lågt hängande frukt”. Många e-handlare och webbplatsägare gör sin kassa svårare än den behöver vara för att man tycker att man behöver än den ena, än den andra uppgiften av kunden. Men vad är det egentligen ni vill när kunden väl kommit in på er webbplats, lyckats hitta fram till en produkt hen vill ha, lagt den i varukorgen och tryckt på knappen där det står ”Kassa”? Vill ni att hen skall slutföra köpet eller vill ni att hen ägnar sig åt att knappa in skostorlek, bankkontonummer, IQ eller nivån på EQ? Nej, oftast vill man i detta läget att besökaren faktiskt slutar vara enbart besökare och blir kund istället, oavsett om det är i en webbutik där man säljer strumpor eller en konsultverksamhet.

Grattis!

Ni har precis fått en ny kund!

Och även om ni inte har nivån på IQ, skostorleken eller kundens bankkontonummer så har ni faktiskt lyckats att få besökaren dit ni ville.

Besökaren har helt plötsligt blivit en kund istället för en besökare som alla andra. Och det är först då man har lyckats att skapa en affär online vilket också är målet med att arbeta med konverteringsoptimering i en webbutik eller på en webbplats.

Vad är normal konverteringsgrad?

Denna fråga dyker upp ganska ofta, ”Vilken är den normala konverteringsgraden för min bransch?” Den är inte helt enkel att svara på, även om ehandel.se har en bra tjänst man kan följa om man själv är med och delar så är det inte helt enkelt. Generellt så brukar man säga att konverteringsgraden i en webbutik bör ligga någonstans mellan en till fem procent, men det beror på vilken bransch eller nisch man arbetar med och vilken kundgrupp man har. Så frågan om vad som är normalt går helt enkelt inte att svara på.

Det vi gör när vi gör ett arbete med konverteringsoptimering för er webbutik eller webbplats är att se till er nisch/bransch, vad är normalt och vad brukar fungera för den typen av kund som ni attraherar? Detta jämför vi sedan med de siffror ni har idag och sett till hur er webbutik/webbplats är uppbyggd och därefter påbörjar vi ett noggrant arbete där vi letar efter möjligheter för er att konvertera bättre än vad ni gör idag.

Vilka delar består konverteringsoptimering av?

Konverteringsoptimering är som ni säkert förstår ett komplext och avancerat arbete där allting handlar om att få besökaren i butiken eller webbplatsen att göra precis det ni vill att hen skall göra. De olika delarna som vi arbetar med är enligt metoden ovan men det finns naturligtvis möjligheter att gräva djupare eller grundare beroende på hur långt ni vill gå i med er konverteringsoptimering.

Vi erbjuder konverteringsoptimering i två olika nivåer, en mer grundläggande tjänst där vi tittar på allt som vi kallar för ”lågt hängande frukt” vilket i de flesta fall kan ge riktigt bra effekt om ni inte arbetat med konverteringsoptimering på ett strukturerat sätt tidigare. Den andra nivån innefattar helheten och punkt 2-4 i listan nedan inklusive framtagning av olika teser och teorier, A/B-testning för dessa och införande av vinnande tester. Detta arbete sträcker sig i de allra flesta fall över flera månader och kräver en djup analys av ert Google Analytics-konto som ligger till grund för de efterföljande A/B-tester som genomförs.

Om man skall dela upp delarna i arbetet med konverteringsoptimering som vi arbetar med så ser det ut som nedan:

  1. Grundläggande konverteringsoptimering
  2. Förståelse för den specifika kundgruppen/nischen
  3. A/B-tester som leder till en slutsats
  4. Införande av vinnande tester
  5. Löpande A/B-tester som baseras på olika teser

Kontakta oss på Oxit för att få hjälp att göra fler och bättre affärer online, vi hjälper er att öka konverteringsgraden på er webbplats eller webbutik genom både konverteringsoptimering och sökmotoroptimering. Tänk också på att bra sökmotoroptimering ger en hög konverteringsgrad genom en högre relevans i trafiken på webbplatsen!