Lyckad migrering av webbutik

Nu kan vi andas ut och konstatera att migreringen av webbutiken Trimbutiken är lyckad. Migreringen innebar att Trimbutiken  flyttat till ny webbutiksplattform.

Mopeddelar och mopedtrim på nätet är en nisch som lockar entusiaster och fantaster. Webbutiken Trimbutiken har haft en fantastisk resa sedan starten för några år sedan. Butiken drivs av Micke Nyman Karlsson som är ett känt namn inom mopedkretsar. I och med att försäljningen ökat så har ett behov av att växla upp vad gäller plattform vuxit fram. Det var inget beslut som togs över en natt då det är känt att en migrering av webbutik som innebär flytt av butik till ny plattform medför en hel del risker. Oavsett hur noga den genomförs brukar det alltid vara något som händer. Är man bara med och har koll på läget så innebär detta oftast inget problem utan det mesta brukar kunna fixas relativt snabbt.

Flytten till ny plattform, som tillhandahålls av Wikinggruppen, innebär en rad nya fördelar för Trimbutiken. Numera är butiken molbilanpassad med responsiv layout som anpassar sig efter om besökaren använder mobil, surfplatta eller dator. Dessutom är Trimbutiken numera ”säker” med HTTPS och rejält mycket snabbare än innan.  Dessutom har butiken fått en ansiktslyftning rakt igenom.

Vi på Oxit har varit partner under hela migreringsarbetet och tillsammans med Micke och Wikinggruppen är vi så klart stolta över det lyckade resultatet och förväntningarna inför framtiden är stora. Vi kommer jobba med insatser som sträcker sig längre än enbart sökmotoroptimering och konverteringsoptimering.

Så här såg Trimbutiken ut före flytten (desktop)

Förebild Trimbutiken

Så här ser Trimbutiken ut efter flytten (desktop)

Nya trimbutiken

Vanliga risker vid migrering av webbutik och hur du garderar dig mot att det går snett

Det vanligaste felet som görs är att man inte har koll på och dokumenterar struktur och landningssidor, samt ranking i Google för dessa  innan flytten påbörjas. Ett följdfel är att man inte gör omdirigeringar med 301 från gammal till ny sida i samband med flytten. Dessa fel brukar medföra ett rejält tapp som är svårt att ta igen. Ju längre man väntar med dessa insatser ju svårare är det att komma tillbaka och ju mer pengar rinner ut.

Det brukar dock inte räcka med att göra dessa omdirigeringar. Även innehållet behöver flyttas med. Både text och bilder och även sidans title och meta description. Dessutom behöver man dokumentera och flytta med internlänkar så långt det är möjligt.

Gör man det som nämns ovan har man garderat sig mot de största riskerna men inte alla. En förändrad layout påverkar konverteringen och det finns andra saker som påverkar din SEO (organiska synlighet och ranking) så det måste finnas utrymme till uppföljning och justeringar en tid efter migreringen.

Vill du ha hjälp med migrering av webbutik så är du självklart välkommen att kontakta oss på Oxit. Skicka ett mejl till info@oxit.se och berätta om just ditt behov.

Författare:
Håkan Persson
hakan@oxit.se
Tel. 0501-818271

By | 2017-05-29T09:28:01+00:00 maj 29th, 2017|Aktuellt|0 Comments

About the Author: