pingvinenOm man ska sökmotoroptimera långsiktigt går det inte bortse från riskerna. För vissa projekt kan man givetvis ta lite större risker men då får man också räkna med att det förr eller senare inte bär.

Vi är redan nu inne i mars månad och vi kan med ganska stor sannolikhet snart vänta oss en pingvinuppdatering från Google även 2014.

Hur redo är du för pingvinen?

Mina viktigaste tips för att skydda sig mot pingvinen

Tipsen är inga nyheter för de allra flesta, men ibland kan en påminnelse inte skada. Kanske kan du även hitta lite inspiration från filmen i slutet av inlägget.

1) Undvik länkar ”sitewide” från sidspalter och sidfoten. Förekommer dessutom sökorden som ankartext så är det som att be Google om att man inte vill ranka längre. Det finns SEO-företag som har denna typ av länkar som främsta strategi för att ranka själva, men vad händer med deras trovärdighet den dagen de inte längre har bra positioner att luta sig emot? De kan heller inte använda denna metod till sina kunder så det faktum att de har bra positioner säger ingenting om hur bra de kan göra SEO till andra. Jag tror även att det kan vara läge att se över profillänkar på forum och liknande.

2) Undvik exakt matchande ankartexter så långt det är möjligt. Om du får någon enstaka sådan länk på naturlig väg så är det oftast ingen större fara, men att bygga sin ranking på en massa sådana länkar är nästan lika illa som att förlita sig på sidfotslänker. Det finns många spekulationer om att det finns en procentgräns för hur många exakt matchande ankartexter man kan ha, men om jag tillåts att spekulera så tror jag att antalet i sig är minst lika avgörande.

3) Bygg upp webbplatsens ”trust” och ”brand”.  Även om det kanske inte är en direktfungerande metod för att skydda sig mot pingvinen så är det en metod att säkerställa framtida resultat i sökresultatet. Satsa på att få tag på länkar från webbplatser så hög relevans som möjligt och undvik en alltför stor andel länkar från diversifierade bloggar. Vad jag tror spelar stor roll är att länkarna kommer från webbplatser som i Googles ögon ägs och drivs av verifierade företag och riktiga människor. Google har numera den informationen och om jag vore sökmotor så skulle jag använda den. Så därför ska du inte glömma bort att koppla din webbplats till ditt (verifierat, om du är företag) konto på Google plus och ha länkar från YouTube-kontot.  Det finns de som hävdar att telefonnummer och adress på webbplatsen är signaler som stärker.

4) Undvik Googles ”disavow tool” och satsa istället på att få de riskfyllda länkarna borttagna eller ankartexterna ändrade i förebyggande syfte. Pingvinen ska inte förväxlas med ett manuellt straff så jag tror att man för många typer av länkar tjänar på att försöka få en ankartext ändrad istället för borttagen. Om man råkat ut för ett manuellt straff är det istället förmodligen bättre att ta bort länken helt och om det inte är möjligt använda sig av disavow tool som en sista utväg.

Undvik footerlänkar

Hade du nytta av artikeln? Länka gärna hit så att fler kan hitta den, men helst inte från sidfoten;)

Inspirationsfilm”Hur du fäller krokben för kommande pingviner”