Att byta plattform för din webshop, eller om du ändrar om i strukturen och innehållet, innebär en stor risk för att du ska tappa de placeringar du redan har. Detta kan få katastrofala följder för din försäljning.

Alla förändringar som görs på en hemsida eller webbutik påverkar också saker som konvertering och synlighet i Google.

Jag har otaliga exempel på hur webbutiker tappat en stor del av sin ranking på bara några dagar eller veckor.

Det är oerhört mycket bättre att planera för det bästa och förbereda sig för det värsta, jämfört med att agera efter att raset i Google är ett faktum.

Här har jag sammanfattat de råd jag brukar göra ge och det handlar om de viktigaste åtgärderna jag själv brukar göra när jag hjälper andra.

Vad händer om man inte tar hänsyn till Google när man gör om sin webbutik?

En webshop består av mängder av enskilda URL:er, det vill säga sidor som har en unik webbadress.

Det handlar alltså inte enbart om domänadressen.

Förutom startsidan så finns kategorisidorna, produktsidorna och sidor som blogginlägg.

Det är sådana sidor som ofta driver trafik från Google tack vare att de rankar för sökord som kunderna använder för att hitta webbutiken.

Om du plötsligt ändrar strukturen och att dessa sidor byter adress (URL) som kommer Google inte hitta sidan när någon Googlat söktermen sidan rankar för.

Då kommer rankingen försvinna, det är en sak som är ganska säkert.

Vissa tror att detta självläker eftersom Google kommer hitta den nya sidan, men så är det inte i praktiken.

Viss ranking kommer tillbaka, men det kommer ta tid och under den tiden förlorar du en massa kunder.

En annan viktig sak att ta hänsyn till är att andra webbplatser och bloggar länkar till din webshop.

Vi det här laget vet de flesta som har en webshop att externa länkar, det vill säga länkar från andra webbplatser, bygger auktoritet och styrka som underlättar möjligheterna att ranka bra i Google.

Om en sida som har en länk från en annan webbplats upphör så kommer detta skada din sökmotoroptimering och ranking.

Just detta händer om man slarvar med att byta URL-struktur så att de “gamla” adresserna blir 404-sidor (Sida som inte längre finns)

Det är inte bara URL-strukturen som är viktig.

Google tittar även på sidornas titlar, rubriker och textinnehåll.

Om du samtidigt har bytt innehåll och titlar utan att ta hänsyn till de gamla sidornas ranking kan detta också leda till att du förlorar positioner i sökresultatet.

Exempel på misslyckad migrering

Det är alldeles för ofta jag stöter på webbutiker som gjort de mest grundläggande felen i samband med migrering eller efter att man gjort om strukturen. Detta hände även en webbutik och webbplats tillhörande en av Sveriges mer kända inredningsföretag med runt 30 fysiska presentbutiker runt om i Sverige.

Tappad ranking i Google

Mitt under den mest intensiva julhandeln 2019 verkar de ha tappat 50% av sin organiska trafik.

Det handlar om mer än 10 000 besökare och alla som bedriver ehandel vet vad ett sådant tapp kostar.

Ett av de mest avgörande fel de gjort är den ändrade strukturen och att de inte gjort omdirigeringar med 301 redirects.

Verktyget Ahrefs hittar mer än 400 brutna länkar, varav en stor del är dofollow-länkar som är avgörande för deras ranking.

Detta är en aspekt.

Det betyder att de tappade värdet av 400 länkar.

En annan sak är att den ändrade strukturen också innebar en omedelbar förlust av ranking i och med att de som googlat hamnade på en 404-sida.

Därav det snabba raset.

Ett misstag kommer sällan ensam

Om man, som de, kan göra ett så grundläggande misstag finns också stor risk att de gjort andra misstag.

Efter en snabbanalys, som inte tog många minuter, upptäckte jag ytterligare ett fel som kan ställa till det rejält.

De har nämligen en testsida, som verkar vara en äldre version av deras webshop, som är indexerbar av Google.

Det verkar tursamt vara så att den ännu inte är indexerad mer än till någon enstaka URL.

Hur ska du agera för att behålla din ranking?

Många rekommenderar att göra omdirigeringar med 301 redirects och det är en bit på vägen.

Här har jag sammanställt en checklista och tips på de olika stegen av hur du ska förbereda dig och öka chanserna att behålla det SEO-kapital du byggt upp.

Sex saker du ska göra när du bygger eller migrerar din webbutik till ny plattform

1) Dokumentera ranking och vilka sökord som använts för respektive sida som ska få ny URL och i ditt fall kanske även förändrat innehåll. Detta gör du enklast med Search Console. Där får du fram både vilka URL:er som får organisk trafik och vilka söktermer som använts,

2) Dokumentera struktur, titlar, beskrivning och rubriker genom att scanna sidan med Screaming Frog SEO Spider. Du kommer ganska långt med gratisversionen.

3) Innan du släpper nya sidan gör du omdirigeringar med 301 redirects. Om du kör WP /Woocommerce så rekommenderar jag tillägget Directions. Andra system brukar oftast ha funktioner för att göra omdirigeringar med 301 och om du inte kan omdirigera är det viktigt att du kontaktar leverantören av ehandelsplattformen.

Du ska alltså dirigera om den sida (URL) som upphör till sidan som ersätter den.

4) 301 fixar så att du får med styrkan, men inte alltid rankingen eftersom du kanske förändrat titlar, rubriker och innehållet.

Se därför till att det sökord som du rankat med i den gamla sidan finns med i titlar, rubriker och innehållet på liknande sätt.

5) Lägg upp alla sökord du rankar med i något verktyg som mäter din ranking. Det räcker gott med exempelvis Wincher men det finns fler verktyg.

6) Nu kan du släppa den nya versionen. Bevaka rankings och agera om något händer.

P.s Glöm inte att kontrollera så att Google kan indexera den nya versionen D.s

Förbered dig redan i början av projektet

Tyvärr kan de som bygger webbutiker inte sökmotoroptimering (SEO).

Ett bra steg är, oavsett om du gör jobbet själv eller anlitar en byrå, att ta hjälp av en SEO-expert eller SEO-byrå.

Att anlita hjälp med SEO kan bespara dig en massa och ju tidigare du tar in expertishjälps ju större chanser finns det att det blir bra och att du slipper de otrevliga överraskningarna sedan, vilket kan försvåra möjligheterna att komma tillbaka,

Hur du ska agera om du redan tappat positionerna och söktrafiken

Det går att agera i efterhand, men ju snabbare ju bättre.

  1. Du har viss historik i Search Console och i Google Analytics.Leta reda på vilka sökord dina besökare använt och vilka landningssidor de besökt.
  2. Se om du plötsligt fått mängder av 404-sidor och omdirigera dem med 301-redirects till rätt sida.Börja med att omdirigera de sidor som ger brutna länkar. Dessa hittar du med Ahrefs. Det kan vara värt att betala för någon månad eller två.
  3. Kolla hur dina titlar, rubriker och innehåll såg ut före. Är det inte dokumenterat så kan du ta hjälp av exempelvis  Internet Archive Wayback Machine

Tveka heller inte att kontakta oss för rådgivning!

Tips! Läs även hur du optimerar din webbutik med bra SEO

Håkan Zander
hakan@oxit.se
T. 070-444 58 70