Mobil SEO, sökmotoroptimering för mobila enheter, ja det spås nog bli nästa sätt att tjäna pengar för vissa SEO-företag och för vissa är det redan något som passerat.

mobil SEO

På några år har vi sett hur våra datorvanor ändrats radikalt, samtidigt som Internet blivit så mycket snabbare och större. Under nittiotalet satt vi och “surfade” vid våra stationära datorer (vilket är mitt populäraste verktyg ännu), sedan med våra bärbara datorer och nu når vi Internet med våra mobiltelefoner eller surfplattor. Internet är inte Internet längre, det är inget fenomen utan ett accepterat tillstånd. Något som bara finns, ungefär lika självklart som att det sänds radio och TV. Det handlar inte längre om dator, surfplatta eller mobil. Dessa verktyg flyter samman. Tjänsterna anpassar sig och vi med dem.

Även sökmotoroptimeringen måste anpassa sig, vilket den givetvis också gör. Många nya mobila sajter är långt ifrån anpassade efter SEO. Så kommer det vara ett tag, ja det kommer nog alltid vara så… Det finns ju faktiskt en och annan som tillverker ‘hemsidor’ med frames ännu.

Det viktiga är att vi blir medvetna om att även sökvanorna ändras. Google kommer bli mer lokalt, samtidigt som det fortfarande kommer vara globalt. Sökmotorerna kommer förstå om vi söker efter en pizzeria i närheten för att vi är hungriga just nu eller om vi söker efter information om pizzerior att sälja pizzakartonger till. Ja det var ett dåligt exempel men du som läst så här långt förstår nog resonemanget. För att kunna leverera framtidens sökmotoroptimering måste vi inte bara kunna bygga länkar och on-page, utan det blir ännu viktigare att kunna analysera hur olika målgrupper söker efter information. Det är steget bortom sökordsanalysen. Varje bransch, nisch och olika slags företag kommer ha målgrupper som har helt olika sökvanor. Jag är inte tillräckligt insatt i det ännu och inser att det kommer gå åt en del timmar för att kunna förvissa mig om att hinna med detta tåg och inte riskera att bli lämnad på perrongen.