Sökmotorpositionering för mig är att ta strategiska placeringar i Googles sökresultat och kan man dominera Google för sökningar relaterade till de viktigaste produkterna och tjänsterna finns mycket att vinna. Ofta handlar sökmotoroptimering om att ta toppositioner för de viktiga sökbegreppen. Det är inte alltid möjligt, men ibland är det möjligt att gå steget längre – att dominera en sökning och synas med flera placeringar.

Har man tur, ja jag använder ordet tur trots att det är sökmotoroptimering jag skriver om, så kan man ibland lyckas ta dubbelträffar för ett sökord. Kan man dessutom få dessa placerade i toppen så får man en stor del av trafiken på dessa sökningar. Att få mer än två träffar för en och samma domän är lite mer ovanligt. Det man då kan göra är att skapa förutsättningar att även synas med pdf, bilder och filmer i samma sökresultat. Det man uppnår då är inte bara mer trafik utan framförallt bygger man sitt varumärke och får det förknippat med sökfrasen. För att lyckas med detta krävs lite ”tajming” och att man är tidigt ute. För ett företag som har storsatsat för att ta fram en ny produkt som sedan ska lanseras med buller och brak kan detta göras om man tänker sökmotoroptimering tidigt i processen, vilket tyvärr inte hör till det vanligaste.  Hade sökmotoroptimeringen haft fäste hos reklambyråer och marknadsavdelningar i större utsträckning än idag hade denna kirurgiska form av SEO nog varit vanligare.

Exempel på en lyckad SEO-kampanj

Jag har förmånen att arbeta en del på det framgångsrika företaget Mann Teknik AB, vanligvis benämnt som Mann Tek. Det är ett innovativt företag som tillverkar minst lika innovativa kopplingar som säljs och distribueras till hela världen. I samband med lanseringen av deras kopplingar för kryogeniska applikationer (Dry Cryogenic Couplings) var sökmotoroptimeringen med redan innan produkten lanserades. Som med alla andra produktlanseringar var det viktigt att inte publicera någon information innan det var godkänt att bli officiellt, men arbetet med att ta fram informationen påbörjades långt innan. Det var inte enbart informationen på den egna webbplatsen som skulle uppdateras, utan det handlade om att ta fram bilder, spela in filmer för publicering på YouTube och ta fram pressreleaser som var färdiga för selektiv spridning. När så lanseringen skedde så var det bara att trycka på en knapp, nästan.

Hur det gick? Sökresultatet, här på på Google.com, nedan talar sitt tydliga språk.

Sökresultat

Intresserad av att läsa mer? Se Mann Teks hemsida www.mann-tek.com

Kommentar: Visst hade sökmotoroptimeringen även kunnat kompletteras med en kampanj i form av GoogleAdwords, men min bedömning var och är att detta inte behövs för denna sökning.