The Knowledge Graph och sökmotoroptimering

22 september, 20132,7 min

I maj 2012 någon gång gick Google ut med att [...]

I maj 2012 någon gång gick Google ut med att de skulle satsa på vad som går under namnet ”The Knowledge Graph”. Mycket kortfattat innebär detta att Google nu väljer att visa upp fakta och länkar som du kan tänkas vara intresserad av när du sökt med ett sökbegrepp.Vi ser det idag när vi söker efter vissa varumärken och till exempel kända personer som Leonardo da Vinci, för vilket sökresultatet visas nedan. Google har gång på gång sagt sig vilja gå från att vara en sökmotor till att bli en kunskapsmotor.  Ett exempel för ett sökresultat är att det påverkas av om du ska köpa något eller just söker fakta om något. Visst kan det låta väl komplext sett till alla dimensioner av en sökning som finns.

The Knowledge Graph

Ovan ser vi hur Google visar fakta som refererar till sökningen på Leonardo da Vinci. Denna enkla modell av Google Knowledge Graph i sin nuvarande form ,med presentation i form av faktaruta till höger om det vanliga sökresultatet, är troligtvis något som kommer gå över till något annat snart. 

Detta är en utveckling som vi bara kan spekulera om, men vi kan redan nu se vart ungefär Google är på väg att försöka gå. Ser vi till en del uppdateringar som genomförts så handlar det om en vilja att höja kvaliteten på sökresultaten rent generellt. Detta har kanske inte alltid uppfattats som lyckat för fortfarande hittar vi sökresultat som till stor del är påverkade av spam.

Vad innebär detta för sökmotoroptimering?

Googles utveckling har givetvis stor betydelse på längre sikt, men ser man på just ”The Knowledge Graph” så har jag svårt att tro att det kommer påverka mer än en bråkdel av det som berör sökmotoroptimeringen den närmaste framtiden. Väger man in andra faktorer som semantisk sök och att Google blir bättre på att identifiera innehåll som är nytänkande, fördjupat och uppfattas som intressant, så kommer  det påverka en något större del och några fler segment. En annan spekulation och personlig uppfattning är att seotekniker i större grad måste sätta sig in i rich snippets och microdata för att märka upp webbplatsens innehållet. Även om det inte går annat än spekulera i vad som komma ska, så blir det en intressant resa som vi kan välja att se på från läktaren eller följa med på.

Vad händer med Wikipedia?

Allt eftersom ”The knowledge Graph” rullar ut och blir en större ”databas” så ser åtminstone inte jag varför Wikipedia ”gynnas” och behåller dominansen i sökresultatet för många sökbegrepp. Kanske Wikipedias resa neråt har startat och i så fall är detta inget som missgynnar arbetet med SEO.

Kommentera gärna , antingen nedan eller direkt på Google+ ovan.

Dela inlägget

Leave A Comment

En snabb översikt över de ämnen som tas upp i den här artikeln.

Kom i kontakt med oss

Har du frågor eller vill anlita oss?

    Senaste inlägg