publicera webbplats

Att ersätta en webbplats med en ny kan minst sagt vara riskfyllt för sökresultaten och söktrafiken från Google. Det finns mängder av fällor att fastna i och det är lätt att missa detaljer, vilket kan få stora negativa konsekvenser.

Därför är det extra viktigt att det finns SEO-kompetens med i processen att ta fram och publicera den nya webbplatsen.

Det finns webbyråer och andra webbproducenter som är oerhört duktiga, både på design och innehåll. Detta garanterar dock inte att de tar hänsyn till tidigare uppbyggda värden i samband med att det ska produceras en ny webbplats. Därför är det viktigt att man ställer som krav att man ska ta hänsyn till indexerat innehåll, inkommande länkar och söktrafik som redan finns och att men ser till så att dessa värden överförs till den nya webbplatsen.

Nedan tar jag upp saker jag anser man måste ta hänsyn till och åtgärder man bör vidta.

Undvik ”under construction”

Jag hade inte en tanke på att ta med denna punkt från början, för den är så självklar. Vad du än gör så tillåt inte att webbplatsen stängs, vare sig under uppbyggnaden av den nya eller under publiceringen. Då riskerar du att Google avindexerar din sida. Även om Google återindexerar den nya webbplatsen senare så innebär det ett avbrott.

En ny webbplats kan byggas upp antingen lokalt i en dator eller på en tillfällig adress som blockeras från att indexeras av sökmotorerna under uppbyggnadstiden. Det går givetvis även att dölja den med ett lösenordsskydd. Se till att det blir en mjuk övergång från den gamla till den nya och gör gärna publiceringen när det är som minst trafik.

Ha koll på sökbegreppen

Var noga med att analysera söktrafiken till din befintliga webbplats innan du ersätter den med en ny.  Genom en enkel analys med Google Analytics kan du se vilken organisk söktrafik du har och vilka sökbegreppp som använts för att hitta din webbplats tidigare. Ta hänsyn till dessa sökbegrepp när du bygger innehållet till din nya webbplats. Tänk extra noga på utformningen av titlar och rubriker. Är det mindre konkurrensutsatta sökbegrepp behöver de inte alltid vara i fokus i titeln och huvudrubriken, kanske räcker det med att utforma en underrubrik rätt. Ta även tillvara på bildernas alt-taggar för att fånga in tidigare resultat när ny webbplats ska produceras och publiceras.

Meddela Google om ny struktur

Det borde aldrig kunna ske men det finns webbproducenter som bygger upp en ny webbplats och publicerar den utan att ha en tanke på den befintliga webbplatsens struktur. Resultatet blir förödande.

Om webbplatsens innehåll, det vill säga sidor, får nya sökvägar måste man meddela Google om detta. Annars hittar inte Google innehållet och sidorna kommer då att avindexeras. Har dessa sidor dessutom externa länkar pekade mot sig så kastas en massa uppbyggda värden i sjön. Plötsligt finns en massa 404:or (page not found) och det riskerar att skada din SEO lång tid framöver. Det säger sig själv att i princip all söktrafik till dessa sidor kommer att försvinna om den nya strukturen inte ersätter den gamla på rätt sätt.

Undvik 404:or med 301-redirect

Införs en ny struktur ska man använda sig av 301-redirect redan i samband med publiceringen. En 3o1-redirect används för att vidarbefordra besökaren från den gamla adressen till den nya och talar samtidigt om för Google att innehållet är flyttat. Saknas en ny sida som motsvarar den gamla sidans innehåll anser jag att man ändå ska använda 301-redirect och då skicka besökaren till den sida som motsvarar det gamla innehållet bäst.

Ny webbplatskarta till Google och länkar

Förutom att göra 301-redirects rekommenderar jag att skicka in en ny webbplatskarta till Google via Googles verktyg för webbansvariga. Detta görs så fort den nya webbplatsen är publicerad. Har du en blogg så kan du även blogga om den nya webbplatsen och länka dit, be även andra att länka till den nya webbplatsen. Länkar påskyndar indexeringen och ger den nya webbplatsen kraft.

Ha koll på dina interna länkar

Dina inlänkar från andra webbplatser kan du behålla kraften från genom att använda dig av 301-redirects, men tänk på att även de interna länkarna påverkar sökresultatet. Ha därför koll på de interna länkarna och gör motsvarande länkar för den nya webbplatsen där det är möjligt.

Liten checklista för din SEO

Här är en liten sammanfattning av ovanstående och även några andra saker som är bra att tänka på när den nya webbplatsen ska publiceras.

Under uppbyggnaden

  • Ta hänsyn till den befintliga webbplatsens söktrafik och anpassa den nya webbplatsens innehåll och url-struktur efter denna så att ingen söktrafik går förlorad.
  • Bygg upp webbplatsen med grundläggande SEO i åtanke.  Se till att ha bra URL:er, unika titlar, Meta-descriptions och rubriker som matchar innehållet och de sökord du vill synas på.

I samband med publicering

  • Om du saknar det sedan tidigare är det på tiden att sätta upp ett konto för Googles verktyg för webbansvariga och Google Analytics.
  • Lägg in verifieringskoder för Google Analytics och Googles verktyg för webbansvariga innan du publicerar sidan.
  • Undvik 404:or genom att använda 301-redirects från URL:er som upphör till de nya sidorna som motsvarar det tidigare innehållet bäst.
  • Använd Canonical-taggen för att undvika ”duplicerat” innehåll.
  • Skicka in en ny webbplatskarta till Googles verktyg för webbansvariga.
  • Kontrollera att webbplatsen är tillgänglig för Google boot. Kolla både canonical och robot.txt. I Googles verktyg för webbansvariga, under status, finns en funktion som heter ”Hämta som Google”. Använd den för att se efter så att allt ser ut som du vill.

 Tiden efter publicering

Det är inget ovanligt att sökresultatet kan vara lite turbulent tiden direkt efter en publicering. Förhoppningsvis blir det bättre än innan efter ett tag.

  • Googla sökfrasen: site:dinwebbplats.se för att få fram alla sidor Google indexerat sedan tidigare, kontrollera därefter att dina 301-redirects fungerar som de ska.
  • Följ utvecklingen av såväl positioner som söktrafik kontinuerligt för att kunna göra nödvändiga justeringar i tid.
  • Kontrollera den nya webbplatsen med dels Googles verktyg för webbansvariga och även SEO-verktyg som ”Screaming Frog SEO Spider”
  • Kontakta en sökmotoroptimerare eller SEO-byrå direkt om positioner och söktrafik förloras och om detta inte verkar kunna åtgärdas..

Lycka till med den nya webbplatsen. Använd formuläret till höger om du har frågor eller synpunkter. Kommentera gärna om du vill diskutera eller lägga till något.