Såg precis hur ett företag marknadsföra sig genom att visa upp att de rankar etta på sökfrasen ”vem är bäst på SEO i Sverige?”.

Hur de tänkte har jag ingen aning om det enda jag omedelbart insåg var att de definitivt inte är bäst på SEO i Sverige.

Att vara bäst på sökmotoroptimering är som att vara bäst på att bygga hus, vara företagare eller förälder. Ingen, allra minst den som berörs, har mandat att utse denna bästa.

När det gäller SEO går det inte mäta vem som är bäst genom att hänvisa till ranking på en sökfras knappt någon googlar.

Under två års tid rankade jag etta och tvåa med sökordet sökmotoroptimering. Det hade såklart varit frestande att utmana hela branschen genom att påstå att jag var bäst i Sverige på sökmotoroptimering då.

Det hade varit provocerande och troligtvis skapat publicitet i så pass stora mängder att det lönat sig ordentligt. Men det hade varit lika fel och missvisande som i fallet jag nyss beskrivit.

Sökmotoroptimering (SEO) är fortfarande komplext. Att ha en spjutspetskunskap långt över genomsnittet innebär inte att man är bättre på att leverera SEO till 10 företag inom vitt skilda branscher. Det är något helt annat.