Vid en snabbtitt så verkar det som om Aftonbladet rankar ungefär, eller till och med lite drygt, 50% bättre än Expressen sett till mängd organisk trafik. I alla fall om man får tro på Semrush analys som baserar sig på deras beräkningar. Utgångspunkten är vilka sökord de kan identifiera och se ranking för i kombination med uppskattad sökvolym. Det är med andra ord uppskattade siffror och eftersom jag inte har tillgång till statistik från vare sig Aftonbladet eller Expressen.

Man kan något förenklat dra slutsatsen att Aftonbladet är 50% bättre än Expressen på SEO. Eftersom slutsatsen är förenklad så behöver det inte vara sant men om vi tittar på datan från Semrush så ser vi att Aftonbladet har uppskattningsvis 50% mer organisk trafik jämfört med konkurrenten Expressen.

Aftonbladet

Illustrationen visar att den organiska trafiken varit oerhört jämn under sista åren för Aftonbladets del. Det är ju en av Sveriges största sajter vi pratar om så det är inte konstigt att det varit få rörelser upp och ner.

Expressen

Expressen har som sagt mindre organisk trafik men kurvan är lika mycket utan rörelse som Aftonbladets. Man ser att den organiska trafiken ökat något under de senaste tre månaderna men det är inget man kan dra några slutsatser om.

Skillnaderna mellan Expressen och Aftonbladet är flera. Aftonbladet satsade på webben tidigt i mitten av nittiotalet medan Expressen var lite senare med sin satsning. Detta försprång verkar hålla i sig och Aftonbladets sajt är en av Sveriges mest besökta webbplatser. Man kan notera en viss skillnad i deras länkstruktur.

Expressen har fler länkar men från färre antal domänadresser. Man ser ett samband mellan antal länkande domäner och storleken för den organiska trafiken men att säga att det är anledningen vore alldeles fel för några sådana bevis finns självklart inte.

Det finns en del andra saker som är värda att kommentera, som kan ha betydelse. Sett till indexerade sidor verkar Aftonbladet och Expressen vara lika stora. Genom en sökning med site:domän.se så har de 709 000 sidor indexerade vardera.

Med verktyget Ahrefs får man fram ytterligare intressant data. Ahrefs hittar ännu fler länkande domäner, 63,5 tusen till Aftonbladet och 48,1 tusen till Expressen. Enligt Ahrefs syns Aftonbladet med 1,1 miljoner sökord och motsvarande siffra för Expressen är 1,4 miljoner. Sett till trafik är Ahrefs uppskattning att det är i princip samma för båda. Det blir även samma vad gäller Ahrefs mått DR (Domain rating) som är 70, vilket är högt för en svensk webbplats. DR för Hemnet.se är 62, för Blocket 66 och för Google.se 76.

För att kunna veta om det är Aftonbladet eller Expressen som lyckas bäst i Google krävs kanske lite mer data, men med viss försiktighet är min uppfattning att Aftonbladet lyckas lite bättre även om det verkar som om Expressen är på gång. Nästa steg vore att se hur de jobbat strukturellt, med menyer och internlänkar och onpage-optimering generellt. En iakttagelse är att vare si Expressen eller Aftonbladet kör med HTTPS.