Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering innebär att man förbättrar en webbplats struktur, innehåll, teknik och användarupplevelse så att webbplatsen tar positioner i Googles organiska sökresultat. Dessutom ingår ofta strategier med målet att stärka domänen genom att få länkar från andra webbplatser, vilket är en viktig rankingfaktor i Googles sökalgoritm.
Målet med sökmotoroptimeringen är att få relevanta besökare tack vare att webbplatsen visas över konkurrenterna i sökresultatet med sökord och sökfraser som företagets målgrupp googlar med.
För att lyckas med sökmotoroptimering så gäller det att göra rätt saker, men i lika stor grad att undvika att göra fel saker. Om man läser de vanliga guiderna så kan det verka ganska enkelt, men det finns massor med fallgropar som du vill undvika att hamna i. Det största misstaget är fortfarande att inte göra något alls.
Det organiska sökresultatet är de sökträffarna som inte utgörs av köpta annonser i form av Google Ads och Google shopping.
Innehåll
- Riktig sökmotoroptimering, SEO, ger besökare som blir kunder
- Vad är sökmotoroptimering & SEO?
- Varför ska man göra SEO?
- Grunderna i sökmotoroptimering
- Sökordsanalys
- Optimering on-site och on-page
- Skapa innehåll med hög kvalitet och som engagerar
- EEAT – ett mått på innehållets trovärdighet och kvalitet
- Interna länkar
- Optimering off-page
- Externa länkar (off-page optimering med inlänkar)
- Vad är Page Rank?
- Teknisk SEO
- Introduktion till teknisk SEO
- Core Web Vitals
- Oxit kan göra ”hands on” och teknisk SEO
- SEO med Oxit
- Kontakta oss
- Läs mer om sökmotoroptimering
Riktig sökmotoroptimering, SEO, ger besökare som blir kunder
Sökmotoroptimering, SEO, är grunden i framgångsrik digital marknadsföring
Vi har sammanställt en guide som tar upp de vitala delarna om sökmotoroptimering.. Denna guide är för dig som vill lära mer för att komma igång med att utföra optimering själv och dig som ansvarar för ett företags marknadsföring.
Även du som står inför beslutet att anlita en byrå eller konsult har nytta av att få mer insikt. Grundläggande kunskaper ökar förutsättningarna att ställa bättre krav på tjänsten och få ut mer av det du betalar för.
Vad är sökmotoroptimering & SEO?
SEO är en förkortning av Search Engine Optimization , som översatt till svenska betyder sökmotoroptimering. SEO och sökmotoroptimering är två benämningar för samma sak.
Sökmotoroptimering innebär att man arbetar med förbättringar av webbplatsen och med länkstrategier för att den ska synas högre upp i sökmotorernas organiska sökresultat, vilket är benämningen på den del av sökresultatet som inte är betalda annonser.
Att arbeta med SEO handlar om att göra din webbplats relevant för de sökningar som är relaterade till de sökord du vill synas med och samtidigt göra din webbplats bättre än dina konkurrenter då det numera finns faktorer som säkerhet, snabbhet och användarupplevelse som påverkar din ranking.
Dessa faktorer som har en viss påverkan på hur webbplatsen rankar och syns i Googles sökresultat brukar kallas för rankingfaktorer.
Andra benämningar som ofta används är Googleoptimering, sökoptimering och SEO-optimering. Fortsättningsvis kommer enbart SEO och sökmotoroptimering att användas som begrepp.
Läs vidare om varför man ska göra SEO
Varför ska man göra SEO?
Skulle du och din verksamhet tjäna på att synas i sökmotorernas, framförallt Googles, sökresultat så tjänar du på att göra SEO.
Digital marknadsföring erbjuder idag flera möjlighet, men det finns flera avgörande fördelar med att satsa på en förbättrad synlighet i Google. Både med SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökmotorannonsering).
Några av fördelarna med SEO
- Du hittas av dem som aktivt letar efter det du erbjuder när de googlar.
- De som kommer till din webbplats eller webbutik via en sökning har kommit längre i köpprocessen och är oftast redan redo för att bli dina kunder.
- Resultatet är mätbart.
- SEO är en investering med långsiktiga resultat
SEO, SEM, anlita influencers, annonsering i sociala medier och annan digital annonsering fungerar och gör lite olika saker.
Det viktiga är att förstå att de samspelar och går hand i hand snarare än att de konkurrerar om din marknadsföringsbudget.
Att anlita influencers och att annonsera är exempel på push-marknadsföring som går ut på att påverka människor att välja dina produkter och tjänster.
SEO och SEM är exempel på pull-marknadsföring som fungerar när det finns en efterfrågan.
Om du aktivt marknadsför en produkt eller tjänst med push-marknadsföring så bör du stärka upp kampanjen med SEO och SEM för att försäkra dig om att dra in kunderna i söktunneln så att de inte riskerar att gå till en konkurrent som erbjuder liknande produkter.
Skillnaden mellan SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökmotorannonsering)
Skillnaden mellan SEO och SEM är lite som skillnaden mellan att köpa och hyra.
Med sökmotorannonsering så får du trafik och nya kunder så länge du betalar men så fort kampanjen upphör så upphör även trafiken och därmed även kundtillströmningen.
Med SEO däremot så kommer trafiken istället öka successivt och effekterna blir mer bestående, även om det ofta krävs löpande insatser.
Grunderna i sökmotoroptimering
SEO-processens delar
SEO och sökmotoroptimering är ingen quick fix som du kan bocka av som något slutfört och färdigt.
Det handlar om en process som helst ska startas upp redan när webbplatsen ska byggas för att pågå så länge det finns placeringar att vinna och ranking att hålla sig kvar vid.
Viktiga delar av SEO, som förklaras djupare senare
- Sökordsanalys.
Sökordsanalys handlar om att identifiera de sökord och sökbegrepp som det är värt att synas med i Googles söktrafik. Ju mer relevant sökordet är ju större chans är det att den som googlat interagerar med ditt innehåll. Om du säljer en produkt eller tjänst så blir detta avgörande. - Innehåll och on-page-optimering.
Googles algoritmer måste förstå vad webbplatsen handlar om för att kunna matcha användarens sökning, därför har innehållets kvalitet oerhört stor betydelse. I denna del handlar det också om att identifiera de sökord det är mest lönsamt att ranka med, vilket kallas för sökordsanalys som sedan ligger till grund för att skapa landningssidor med innehåll som optimeras med on-page-optimering. - Auktoritet och länkar, off-page-optimering.
En viktig faktor är webbplatsens auktoritet som skapats av vilka andra webbplatser som länkar till den. - Teknisk SEO.
Faktorer som hör till teknisk SEO är webbplatsens säkerhet, laddningstid, hur innehållet fungerar för mobilanvändare och användarupplevelsen i övrigt.
Är du redo att komma igång med synligheten i Google?
Lär mer om hur du gör en sökordanalys.
Sökordsanalys
Sökordsanalysen är avgörande
Tidigare gick sökordsanalysen oftast ut på att enbart se till relevans och sökvolym och det gjordes sällan någon djupare analys av olika sökords lönsamhet.
Hur väljer man sökord?
Grunden i en sökordsanalys är att hitta de sökord användarna använder, men man bör se till mer än sökvolym.
Det som är viktigt att bedöma och ha med i valet av sökord som sökmotoroptimeringen ska fokusera på är saker som:
- Sökintentioner (förfinad relevans). Om man säljer en produkt eller tjänst så vill man främst pricka in de sökord som leder till affär, inte sökord som används av dem med andra syften.
- Sökord med kommersiellt värde. Ett sätt att bedöma det kommersiella värdet är att se till den uppskattade kostnaden för klick vid annonsering med Google Ads (CPC).
- Sökvolym. Sökvolymen, det vill säga hur många som googlar med sökordet, är fortfarande avgörande. Däremot är det inte en isolerad avgörande faktor.
Det är alltså viktigt att se till kombinationen av relevans, sökvolym och det kommersiella värdet.
Hur gör man en sökordanalys?
Idag finns flera verktyg och metoder för att hitta sökord, Vissa av dem nämns här nedan.
Några verktyg finns som gratisversioner, medan andra är verktyg som kostar pengar.
Exempel på verktyg och metoder är:
- Ahrefs, ett erkänt SEO-verktyg som räcker långt.
- Semrush, ytterligare ett SEO-verktyg som är kraftfullt.
- Wincher, ett svenskt rankingverktyg med sökordsanalys som tar fram förslag på sökord.
- Googles Keyword Planner som finns i som verktyg i Google Ads-kontot (gratis)
- Titta på konkurrenterna genom att se till vilka sökord de fokuserar på (kräver lite SEO-kunskap)
- Få sökordsidéer via tjänster som Ubersuggest och Synonymer.se
När du samlat sökorden i en lista gäller det att begränsa dem och välja ut de sökord webbplatsen ska optimeras för.
Jobba även med Long tail, det vill säga bredare sökfraser med något lägre sökvolym, som komplement till de primära sökorden.
Det finns många exempel på företag som av olika användningar hittar på egna benämningar som inte används av deras potentiella kunder.
När sökorden valts ut är det dags att strukturera webbplatsen så att varje viktigt sökord helst får en egen landningssida.
En sida som ska ranka med ett sökord och helst varianter och bredare sökningar.
Relaterad artikel: Tips till dig som vill göra en perfekt sökordsanalys
Optimering on-site och on-page
Skapa innehåll och ha rätt struktur med landningssidor
Grundprincipen är detsamma oavsett om det är en vanlig webbplats eller en webbutik. Du har ett antal sökord som du vill synas med, därför måste du ha sidor och innehåll som sedan ska ta positioner.
Historiskt sett handlar SEO-text om att skapa x antal ord med viss sökordsdensitet. I många SEO-guider nämns minst 500 ord och ibland är rekommendationerna 1000-3000 ord.
Sett till samma historiska resonemang är rekommendationen att ha sökordet med i texten med viss sökordsdensitet, ofta beskriven som 2-3% av totala antalet ord på sidan.
Googles algoritm är smartare idag och det finns andra saker som är viktigare än att räkna ord och sökordsdensitet för att du ska synas.
Om du ska optimera en sida för ett sökord är det fortfarande bra att ha med sökordet sökfrasen tidigt, helst i första stycket.
Även om du har en artikel på 2000 ord kan det räcka med att nämna sökordet 10 gånger, jämfört med 2% som innebär 40 gånger.
Istället är det viktigare att undvika en textvägg och att skapa ett lättläst innehåll som är enkelt att ta till sig.
Skapa innehåll som skapar intresse tidigt och dela upp innehållet i sektioner. Använd bilder, filmer och bra rubriksättning för att få hög läsbarhet.
Skriv om relaterade ord och se till så att innehållet är unikt.
Numera kan man inte förvänta sig att ranka i topp med konkurrensutsatta sökord genom enbart ha gjort rätt med landningssidan,
men det är ett jobb som måste göras för att du ska lyckas fullt ut.
Optimera landningssidor (On-Page-Optimering)
När sökorden är identifierade och då det finns sidor och innehåll som matchar sökorden så är det dags för sökmotoroptimeringens hygienfaktor, On-Page-Optimering.
Vad är on-page-optimering?
On-page-optimering är vad många förknippar med SEO tillsammans med att bygga länkar. Numera finns det en rad andra faktorer som också är oerhört viktiga men det är fortfarande viktigt att förtydliga för Googles algoritm vad webbplatsens olika sidor handlar om så att de blir lättare att förstå och därmed rankar bättre.
On-page-optimering steg för steg med ett exempel
Det som är viktigt att bedöma och ha med i valet av sökord som sökmotoroptimeringen ska
fokusera på är saker som:
- Bestäm dig för ett sökord (primärt) och en sökfras med sökvolym.
- Välj/skapa landningssida som ska ranka för sökordet.
- Ha med sökorden i sidans URL (adress) Ex) www.dindomän.se/sökordet
- Skapa en title, vilket inte är samma som rubrik, som innehåller
sökordet, men också ska fånga intresset i sökresultatet. - Skriv en Meta description som beskriver sidans innehåll, som
även innehåller sökordet. - Ha en huvudrubrik (H1) som innehåller sökordet.
- Ha med sökordet tidigt i innehållet, några gånger i texten och
gärna i slutet. - Ha med sökordet och varianter i Alt-tag till bilder.
- Länka med internlänkar mot landningssidan med sökordet
som ankartext (Se Wikipedia).
Skapa innehåll med hög kvalitet och som engagerar
Det är lätt att gå i fällan och skriva en massa onödigt innehåll som ingen har nytta av med förhoppningen om att sidan ska ranka bättre i Google.
Visst är det sant att det är bra med mycket innehåll, men det förutsätter att innehållet är tillräckligt bra och att att besökaren läser det. Se därför till att skriva bra innehåll och att innehållet är enkelt att ta till sig för besökaren.
En annan självklar sak, som är värd att upprepa, är att innehållet ska vara unikt. Att kopiera innehåll från andra är oftast bortkastade resurser, särskilt om du vill att sidan ska synas högre upp i Googles sökresultat. Och nej, det räcker inte att kasta om orden lite för att Google ska se det som unikt innehåll.
EEAT – ett mått på innehållets trovärdighet och kvalitet
Google använder något som kallas för EEAT för att bedöma kvalitet på innehåll och webbplatser.
EEAT som står för Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness, som på svenska motsvaras av Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Tillförlitlighet. Det är en utveckling av E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), där de nu lagt till Experience som en viktig faktor.
EEAT är viktig för SEO då Google eftersträvar att ge användarna de bästa och mest relevanta sökträffarna. Genom att använda EEAT som mått kan innehåll som är trovärdigt och pålitligt identifieras, vilket är en rankingfaktor.
Här kommer en enkel förklaring av erfarenhet, expertis, auktoritet och trovärdighet som tillsammans bildar EEAT.
Erfarenhet handlar om författarens relevans och erfarenhet av det ämne som innehållet handlar om. Dela gärna verkliga erfarenheter för att stärka bilden av erfarenhet.
Expertis nås genom uppvisad kompetens och att innehållet är tillräckligt djupgående och ger läsaren förståelse om ämnet. Använd det språk och den ton som går i linje med det webbplatsen kommunicerar.
Auktoritet skapas tack vare länkar från andra webbplatser, allra helst med relevans, som har auktoritet. Det kan möjligtvis också nås genom att din webbplats, ditt företag eller varumärke har blivit omnämnt och att du i sin tur länkar till dessa källor.
Tillförlitlighet skapas om du har en säker webbplats med transparent innehåll, det vill säga att du är tydlig med vem som står bakom webbplatsen. Se även till att innehållet är aktuellt och uppdaterat. Positiva recensioner kan också hjälpa till att signalera till Google att webbplatsen är tillförlitlig.
Vilken betydelse har EEAT för SEO?
Google har bekräftat att EEAT har en ganska central roll i sökalgoritmen. Allt som Google säger när det kommer till SEO är inte sant, men i detta fall finns det inte så stor anledning till att ifrågasätta. Frågan är i stället hur stor påverkan det har idag och vilken betydelse det kommer ha den närmaste framtiden.
Mot bakgrund av att alltmer innehåll skapas med AI och att en stor del av det innehållet sällan tillför något värde som inte redan finns, så finns anledning att tro att Google kommer lägga allt större vikt vid högkvalitativt innehåll. Det anses att EEAT har extra stor betydelse för webbplatser som betecknas som YMYL-sidor (Your Money or Your Life).
Exempel på YMYL-webbplatser är sådana som ger finansiell rådgivning eller har ekonomisk/juridisk information, har information som relaterar till hälso- och sjukvård eller säljer medicin och kosttillskott.
Interna länkar
Interna länkar är länkningen mellan olika sidor internt på webbplatsen.
Om en sida fokuserar på ett innehåll och nämner ett ämne som finns bättre beskrivet på en annan sida så är det lämpligt att länka till denna sida.
Rekommendationen är att använda det sökord som målsidan för länken som ankartext. Ankartexten är den del av texten som länkas. Detta underlättar för Google att förstå vad målsidans fokus.
Vanligtvis består menyerna i huvudsak av interna länkar, men det är alltså lämpligt att även länka från texterna.
Den del av texten som man använder som länk, det kan vara ett enstaka ord eller en mening, kallas för ankartext.
För att underlätta för Google (även besökaren) så ska ankartexten beskriva innehållet (ämnet) på målsidan, det vill säga den sida man länkar till.
När det handlar om SEO så rekommenderar man att målsidans sökord ska finnas med i ankartexten.
Man ska akta sig för en alltför aggressiv och överdriven internlänkning.
Optimering off-page
Externa länkar (off-page optimering med inlänkar)
Den del av sökmotoroptimeringen som kan vara svårast att få grepp om är arbetet med externa länkar, inlänkar (inbound links) från andra webbplatser.
Detta är en förenklad förklaring av off-page-optimering som är tänkt att skapa förståelse för detta arbete och vilken påverkan det har för resultatet.
Externa inlänkar
Google har sedan starten använt externa inlänkar som en rankingsignal (Page Rank) och detta är det som gjorde Google till en unik sökmotor som i stort sett konkurrerade ut alla andra.
Detta blev snabbt känt och var också avgörande för att sökmotoroptimeringen växte som bransch.
Länge handlade SEO uteslutande om länkar och det berodde på att det var enkelt att skapa länkar från andra webbplatser som gav snabbt resultat.
I början var det låg risk med länkar och man kunde länka från sidofält (side bar) och sidfot (page footer) med sökordet som ankartext för att ganska snabbt se att den sidan man länkade till tog positioner.
2012 drog dock Google i handbromsen genom att rulla ut första versionen av sitt filter Pingvinen som sedan påverkade mängder av sökresultat.
De som hade för aggressiv länkning med sökordet i ankartexten drabbades särskilt hårt.
inlänkar i form av länkar från andra har fortfarande stor betydelse för ranking
Numera handlar det inte om att få så många länkar som möjligt utan snarare om att få bra länkar från starka och relevanta webbplatser. Sökmotoroptimeringen handlar om att skapa en bra och naturlig länkprofil som stärker upp webbplatsen utan att riskera att webbplatsen hamnar i ett filter och får försämrad ranking.
Det finns fortfarande de som inte har koll på länkar och därmed tar stora risker.
Vad är Page Rank?
När man ska förklara off-page-optimering och betydelsen för SEO så går det inte att undvika att ta upp Page Rank.
Page Rank är det system som Larry Page och Sergey Brin utvecklade vid Stanford University för att kunna rangordna olika webbplatser och sidor. Ju högre Page Rank en sida har ju mer betydelsefull och viktig är sidan, vilket också är avgörande för hur sidan rankar.
Page Rank handlar om länkar mellan olika webbplatser. Om du får en länk från en webbplats med hög Page Rank så är länken starkare och ger din webbplats mer auktoritet och styrka. Det handlar därför om att få länkar från betydelsefulla webbplatser som i sin tur har länkar från andra betydelsefulla webbplatser.
Detta var en enkel förklaring av vad som är en komplex och avancerad algoritm.
För lite mer än tio år sedan var Page Rank något som diskuterades flitigt bland dem som gjorde sökmotoroptimering. När man byggde länkar så handlade det uteslutande om Page Rank och att få länkar från webbplatser med så hög Page Rank som möjligt. Vid denna tiden kunde man också se en sidas Page Rank i webbläsarens verktygsfält om man hade installerat det tillägget. Det var inget aktuellt mått, det uppdaterades några gånger om året, men det var den hjälp man fick för att kunna avgöra länkarnas styrka.
Med Page Rank toolbar fick man värdet av Page Rank (PR) i en skala från 0-10. Ju högre ju starkare. Skalan var logaritmisk, vilket enkelt förklarat är att PR 9 var mångdubbelt starkare än till exempel PR 7. En normal webbplats tillhörande ett företag eller en mindre organisation hade vanligtvis PR 3-5.
Grundpatentet för Page Rank har löpt ut, men det är fortfarande en del av Googles algoritm idag. Numera i en utvecklad och betydligt mer avancerad version.
Vill du fördjupa dig i ämnet Page Rank och betydelsen för sökmotoroptimering hittar du en något djupare förklaring här.
Teknisk SEO
Introduktion till teknisk SEO
Sökmotoroptimering, SEO, är något som ändrats över tid. Google som sökmotor har blivit allt bättre och för att bibehålla sin ställning utvecklas algoritmerna ständigt.
Numera finns flera andra faktorer än optimering on-page och off-page som påverkar möjligheterna att positionera sig i Googles sökresultat. Nedan listas relativt nya, men etablerade rankingfaktorer.
HTTPS / SSL
Sedan några år tillbaka är HTTPS / SSL en känd rankingfaktor som bekräftats av Google. Det handlar om att webbplatsen har ett rätt installerat SSL-certifikat så att kommunikationen mellan webbplatsen och besökaren är krypterat. En sådan webbplats benämns som säker och känns igen genom att webbadressen börjar med https:// jämfört med tidigare http://. Om det är rätt installerat så visas även ikonen föreställande ett låst hänglås före adressen i webbläsarens adressfält. Det framgår även i sökresultatet om en sida är säker eller inte.
Mobilanpassning
Tack vare de smarta telefonerna och ett utbyggt mobilt nätverk så har Internet blivit mobilt. Idag är andelen mobila användare i majoritet. Att en webbplats är anpassad för mobila enheter är numera standard. Att en webbplats är tillgänglig och fungerar lika bra oavsett om användarna använder dator, surfplatta eller en smart telefon är något som länge eftersträvats av Google. Mobilanpassning, helst med hjälp av responsiv design, är en rankingfaktor.
Laddningstid
Laddningstidens betydelse som rankingfaktor hänger ihop med den ökande andelen mobila användare. Även om vi här i Sverige är lite bortskämda med ett snabbt mobilt nät så finns det delar av världen som inte är lika bortskämda. Dessutom finns det risk för att det mobila nätet utanför storstäderna blir överbelastat. Många tester visar att användarupplevelsen försämras rejält om laddningstiden försämras och därför har en snabbladdad webbplats blivit synonymt med en bättre webbplats.
Laddningstiden och användarupplevelsen har fått en ännu större betydelse 2021 i och med att Google nu officiellt gått ut med web core vitals som rankingfaktor, vilket förklaras under ett eget avsnitt.
Core Web Vitals
Core Web Vitals är en uppsättning standardiserade mätvärden från Google som ska hjälpa utvecklare att få förståelse för hur användarna upplever webbplatsen. Core Web Vitals skapades för utvecklare, men kan användas av alla webbplatsägare. Core Web Vitals genererar ett mått för tre primära områden av användarupplevelse. Tack vare dessa mått kan man enklare identiera problem med användarupplevelsen.
De primära områdena är:
- Prestandan och laddningstiden för en sida
- Hur besökaren kan interagera med sidan
- Visuell stabilitet för en sida från ett användarperspektiv.
Var och en av dessa mätvärden ger sitt eget perspektiv på olika element som påverkar hur användare interagerar webbplatsen. Även om utvecklare måste tänka på ”användarupplevelse” ur ett holistiskt perspektiv, hjälper dessa oberoende mätvärden att bryta ner de olika variablerna i mindre delar så att webbplatsägare enklare kan identifiera och åtgärda tekniska problem.
Det är viktigt att komma ihåg att dessa mätvärden inte säger allt om användarupplevelsen, men varje mätvärde kan sättas ihop för att hjälpa utvecklare att felsöka på ett effektivt och metodiskt sätt så att man kan lösa de problem som finns.
De tre huvudmåtten som ingår i Core Web Vitals beskrivs mer utförligt i fördjupningen nedan.
Oxit kan göra ”hands on” och teknisk SEO
Tack vare hög teknisk kompetens kan Oxit utföra förbättringar av din webbplats så du slipper vända dig till en annan byrå eller konsult för att få saker gjort. Många byråer som erbjuder SEO levererar inte fullt ut. Vissa jobbar bara med Onpage-optimering och andra enbart med länkar. Istället för att du får en analys med förbättringsförslag där du själv ansvarar för att ändringarna genomförs, kan vi se till att ändringarna genomförs så att du tar dig hela vägen mot resultat. Oxit erbjuder en transparent och komplett SEO-leverans som kan anpassas helt efter dina mål, förutsättningar och budget. Vi har processerna, den tekniska kompetensen och erfarenheten som krävs för att du ska lyckas.
Kostnadseffektiv och lönsam SEO
Tack vare att vi tar ansvar för att ändringarna blir rätt utförda påskyndas processen. Du får resultat snabbare och din investering blir mer kostnadseffektiv. Vill du utföra ändringarna själv eller i samarbete med annan byrå så går det givetvis också bra. Det är du som kund som bestämmer.
SEO med Oxit
Exempel på tjänster vi erbjuder:
- Löpande sökmotoroptimering.
- SEO-analys och sökordsanalys.
- Lokal SEO / sökmotoroptimering, Google sök och Google My Business.
- Säkerställa SEO vid migrering (ny webbplats, domän. byte av CMS/e-handelsplattform e.t.c.
- Felsökning vid förlorade placeringar / organisk trafik.
- Skräddarsydd utbildning i SEO till nyckelpersoner.
- Rådgivning, löpande eller engångsinsats.
- SEO-anpassade texter.
- Tekniska fix i exempelvis WordPress, Drupal, Joomla och andra förekommande CMS.
- Rykteshantering (Googlestädning)