Loading...
Sökmotoroptimering 2017-10-10T01:45:17+00:00

Sökmotoroptimering gör dig till vinnare i sökresultatet

SökmotoroptimeringSökmotoroptimering, SEO, handlar om så mycket mer än att försöka ta positioner i Googles sökresultat med några enstaka sökord. Sökmotoroptimering handlar om att skapa organisk söktrafik så att du får fler besökare som letar efter just de produkter och tjänster du erbjuder. Det handlar om relevans och att få besökarna att interagera med din webbplats. Sökmotoroptimering, när det fungerar med bättre ranking för rätt sökord, gör så att dina kunder hittar dig och att du säljer mer.

Webbutik? Vi gör sökmotoroptimeringen som funkar till e-handel

Anlita oss för SEO utan bindningstider

Mange vinnareVår övertygelse är att sökmotoroptimering är det mest fantastiska sättet att marknadsföra tjänster och produkter online. Därför har vi bestämt att låta fler få chansen att testa sökmotoroptimering. Vi har tagit fram ett erbjudande som är skräddarsytt att passa webbutiker.

Erbjudandet innebär tre månaders sökmotoroptimering för 5900 kr/månaden, helt utan bindningstid eller några finstilta klausuler. Är du inte nöjd är det bara att avsluta efter tre månader.

I vår leverans av sökmotoroptimering ingår följande delar:

  • Grundläggande sökordsanalys där vi tar fram sökord med relevans och sökvolym som är värda att synas med i Googles sökresultat före dina konkurrenter.
  • Analys av din webbutik där vi identifierar fel och brister som bör rättas till.
  • Vi tar fram handlingsplan för din sökmotoroptimering där vi prioriterar de åtgärder vi tror ger bäst resultat, både sett till ranking och försäljning.
  • Vi bygger länkar. Länkar har fortsatt viktig betydelse för din ranking.
  • Du får rankingrapport och tillgång till en dashboard som anpassats så att du får en överblick över ditt resultat.

Hur vi fördelar vår tid och insats anpassas efter dina unika förutsättningar, därför är tjänsten inte helt standardiserad. När det gäller genomförandet bestämmer vi tillsammans vem som gör vad. Vi vill så klart att du ska få resultat och bli en nöjd kund så att du fortsätter att anlita oss.

Ring 0501-81 82 70 eller mejla info@oxit.se och kom igång med din sökmotoroptimering

Tveka inte att kontakta oss. Ring, mejla eller använd formuläret här på sidan.  Även om tjänsten är tänkt till webbutiker så är du välkommen att prova även om du inte har en traditionell webbutik. Har du en tjänst eller produkt som söker kunder så är sökmotoroptimering förmodligen den bästa lösningen.

Satsa på den organiska trafiken från Google

Vi rekommenderar att du tar ett helhetsgrepp om din synlighet i Google och satsar på sökmotoroptimering fullt ut för att maximera nyttan. Du ska tjäna på din investering. Vill du komplettera med att annonsera på Google så kan vi hjälpa dig med både Google Adwords och shopping.

Oavsett vad du behöver hjälp med inom SEO så hjälper vi dig, kontakta oss via formuläret till höger eller mejla oss på info@oxit.se.

Tjänster inom sökmotoroptimering

Olika kunder har olika behov, det vet vi också. Och när det gäller sökmotoroptimering är det ett arbete som i de flesta fall behöver fortgå hela tiden, ett arbete som behöver avrapporteras och granskas löpande för att du skall få ut det mesta möjliga från arbetet. Därför har vi ett antal löpande tjänster som vi arbetar med löpande för de flesta av våra SEO-kunder.

Grunderna i våra löpande avtal, som kan skilja sig något åt från fall till fall, är:

  • Sökordsanalys som revideras allt eftersom. Vi eftersträvar att ta fram de sökord och sökbegrepp som maximerar besökarnas värde.
  • Teknisk analys och genomgång av webbplatsens onpage-optimering.
  • Konkurrensanalys. Hur jobbar konkurrenterna och de som har lyckats.
  • Dokumenterad handlingsplan som även den revideras efterhand vid behov.
  • Länkstrategi.
  • Löpande rapportering, månadsvis om inget annat är överenskommet.
  • Rådgivning och insatser efter avrop.

Utöver ovanstående kan insatserna variera beroende på vilken lösning du som kund behöver.

Exempel på tjänster vi erbjuder:

  • Säkerställa SEO vid ny webbplats.
  • Säkerställa SEO vid byte av e-handelsplattform.
  • Felsökning vid förlorade placeringar / organisk trafik.
  • Skräddarsydd utbildning i SEO till nyckelpersoner.
  • Rådgivning, löpande eller engångsinsats.
  • SEO-anpassade texter.
  • Tekniska fix i exempelvis WordPress, Drupal, Joomla och andra förekommande CMS.

Övrig information som är bra att känna till

Vi tycker som sagt inte om krångliga avtal och paragrafer, vi tycker om att leverera resultat och med det ha nöjda kunder. Därför har vi inga krångliga avtal eller bindningstider för dig vi arbetar löpande med. Vi lägger en gemensam plan för hur vi skall arbeta med er webbutik eller webbplats och sedan arbetar vi enligt den planen. Kommer det upp saker som behöver förändras i arbetet så diskuterar vi det med dig som kund och arbetar vidare enligt det vi kommer överens om. Det är enkelt att göra affärer med Oxit.

Arbetssätten för att lyckas med sökmotoroptimering har ändrats

Sökmotoroptimeringen har liksom många andra områden genomgått en förändring. Det är främst Google som ställt de krav som tvingat fram de förändringar av arbetsmetoder som idag används av dem som är mest framgångsrika.

Du behöver vara beredd på att satsa en del resurser för att lyckas, för konkurrensen blir bara större och det är bara topp fem i sökresultatet för varje given sökfras som får någon trafik att tala om. Det pratas mycket om topp 10 men det är de som ligger i den översta halvan som får merparten av den organiska trafiken. En förstaplats för en konverterande sökfras är belöningen.

Holistiska synsättet på sökmotoroptimeringen

Har du följt sökmotoroptimeringen under en tid, ja kanske de senaste 10 åren, så har du inte kunnat undvika den förändring som skett. Det handlar så klart i grunden om att Google förändrat spelets regler och villkor. Detta kan för vissa vara ett hinder i vägen mot att lyckas med SEO medan det för andra har passas som handsken.

Man kan förenklat säga att sökmotoroptimering blivit mer komplex och mindre självklar. Det finns idag ganska stora skillnader på leveranssätt om man jämför olika leverantörer. Vissa leverantörer ägnar sig i huvudsak åt skalade och mer eller mindre automatiserade processer  medan andra levererar konsulttid och kompetens i första hand. Detta innebär inte att den förstnämnda gruppen är mindre kompetenta. Det svåra blir att kommunicera dessa skillnader sett till leveranser till beställaren för oavsett så heter ju tjänsten SEO eller sökmotoroptimering.

Den mer traditionella sökmotoroptimeringen är att leverera rekommendationer och länkar. Det man missar då är att se till helheten och det som troligtvis ger mer långsiktiga resultat. Som kontrast till denna metod står det holistiska synsättet som innebär att man inte bara ser till rankingfaktorer och prioriterade rankingfaktorer utan att man har som mål att göra webbplatsen såpass bra så att man rankar bättre än konkurrenterna.

Man nöjer sig inte enbart med att fixa titlar, rubriker och innehåll för att sedan bygga länkar utan man fortsätter att fixa problem och identifiera saker som är värda att förbättras för att förbättra den organiska synligheten. I denna perfekta värld är självklart länkar en fortsatt viktig faktor, men långt från den enda.

Det finns inget omoraliskt att skapa egna länkar från egna resurser så länge det ger resultat, det är heller inte fel att istället försöka få länkar från andras webbplatser. Det blir heller inte fel att kombinera dessa sätt att få länkar. Man gör helt enkelt vad man kan för att lyckas med sin sökmotoroptimering, ja även sånt som andra anser inte alls är SEO.

Kvalitét och användarupplevelsen har blivit allt viktigare

Google eftersträvar att leverera kvalitet i sökresultatet. Den stora frågan är vad Google menar med kvalitet. 

Enligt Google sker bedömningen av en webbplats efter särskilt tre faktorer som uppmärksammas. Dessa är graden av expertis, auktoritet och trovärdighet. Detta gäller för såväl enskilda webbsidor och hela webbplatsen. En annan kvalitetsfaktor är innehållet i sig, där även kvantiteten har betydelse. När det handlar om att bygga auktoritet och trovärdighet har man tidigare tillskrivit länkar det som är avgörande.

Om man ser till vad Google numera uttalar är det andra faktorer som har stor betydelse. Dessa är exempelvis att det finns en tydlig avsändare och information om vilka som ligger bakom webbplatsen, även vem eller vilka som är författare av innehållet.

I bedömningen av webbplatsens rykte, som är en kvalitetsfaktor, räknas vad andra säger om webbplatsen. Det handlar även vad som sägs om författarna och de personer som ligger bakom webbplatsen. Hur stor vikt detta har jämfört med andra faktorer framgår inte.

SEO-analys

Vad är sökmotoroptimering och andra frågor med svar

Frågan “Vad är sökmotoroptimering?” borde vara besvarad vid detta laget, men här hittar du andra frågor samt svar på dessa som rör sökmotoroptimering och våra tjänster kring detta. Du är välkommen att komplettera frågorna med förslag på nya frågor som är värda att ta upp. Skicka ett mejl till info@oxit.se med ditt förslag. Du hittar även svar på många frågor på denna blogg.

Hur lång tid tar det innan sökmotoroptimeringen ger resultat?

Denna frågan är väldigt svår att besvara då det är mängder av olika förutsättningar som avgör hur lång tid det tar innan man får resultat. Ett generellt svar är att det går ganska snabbt tills något händer. Förhoppningsvis märker man att positionerna blir bättre, men det är inte alldeles självklart. Resultatet av sökmotoroptimeringen beror inte bara på vad man gör med webbplatsen och vilka länkar man får, det är i allra högsta grad också beroende av vad konkurrenterna och andra gör. När det handlar om exempelvis effekten av länkar kan det ibland ta ganska lång tid. Det är inte ovanligt att det kan ta upp emot 10-12 veckor innan effekten av länkar märks fullt ut.

Även om man lyckas förbättra placeringarna både generellt och för selektiva sökord och sökfraser, så är det inte alls säkert att resultatet är lönsamt. Att klättra 300 placeringar med fem sökord behöver ju inte betyda att man lyckas ta sig in på topp tio med ett enda sökord. Man har gjort rätt men man har antingen inte hållit på tillräckligt länge eller så har man lagt ner för lite jobb. Det senare kan ju vara styrt av en budget. Det är viktigt att man har en öppen dialog om budgeten, förväntningarna och resultatet.

Numera är det ofta inte lönsamt förrän man man tagit topp fem eller till och med topp tre. Det beror på om det finns konkurrens i form av Adwords och/eller lokala sökresultat som pressar ner det organiska sökresultatet. Allt är relativt så även om man ska räkna med att det kommer ta tid så ska man ställa krav på förbättringar. Har inget hänt efter 3-4 månader ska man nog ändra strategi.

Kontakta oss för offert direkt!

Sökmotoroptimeringens historia

Även sökmotoroptimeringen har sin historia och är en del av Internets utveckling.

Webmasters och innehållsleverantörer började optimera hemsidor för sökmotorer redan under mitten av 1990-talet. Då för sökmotorer som AltaVista och Yahoo. Klicka här för mer information om sökmotoroptimering. Vid denna tid var det bara att skicka in sidan eller den url man ville göra synlig till den sökmotor man ville få hemsidan sökbar i. En “spindel” skulle sedan indexera sidan och även upptäcka de andra sidorna på webbplatsen. Processen innebär en sökmotorspindel hämtar en sida och lagrar den på sökmotorns egen server, där ett andra program, som kallas en indexerare, tar fram diverse information om sidan, såsom de ord sidan innehåller och var orden är placerade. Dessutom anges en viktning för specifika ord och de länkar sidan innehåller.

Sajtägare började snart inse värdet av att ha sina webbplatser högt rankade i sökmotorerna och detta skapade en ny möjlighet. Enligt analysföretaget Danny Sullivan kom frasen “sökmotoroptimering” förmodligen i bruk 1997. Den första dokumenterade användningen av termen sökmotoroptimering var vid denna tiden av John Audette och hans företag Multimedia Marketing Group.

Tidiga versioner av sökalgoritmer har förlitat sig på informationen som fanns i Meta keywords (och Meta description). Metataggar ger en bild av varje sidas innehåll. Att använda metadata för att indexera sidor befanns snart vara mindre tillförlitligt eftersom val av sökord i metataggen skulle kunna skilja sig från det faktiska innehållet på hemsidan. Det blev ganska snabbt känt att Meta keywords kunde manipuleras. Det var helt enkelt bara att stoppa in de ord man ville synas på och i början gav en upprepning bara ännu bättre resultat.

Genom att förlita sig på faktorer som meta-taggar och sökordsdensitet drabbades tidigt sökmotorer av att sökresultatet manipulerades för att webbplatserna skulle få bättre positioner och trafik. En upprepning av sökord för att manipulera sökmotorer kallas för Keyword stuffing.

För att sökmotorerna skulle leverera bättre resultat till sina användare krävdes en anpassning och en förbättring så att deras resultatsidor visade de mest relevanta sökresultaten i stället för orelaterade och manipulerade sidor, enbart fyllda med en massa sökord .

Eftersom sökmotorns framgång och popularitet avgörs av dess förmåga att producera de mest relevanta resultaten till en viss sökning, så skulle dessa manipulerade resultat leda till att användare började använda en annan sökmotor. Sökmotorer svarade genom att utveckla mer komplexa rankningsalgoritmer med hänsyn till ytterligare faktorer som var svårare för webbansvariga att manipulera.

Doktorander vid Stanford University, Larry Page och Sergey Brin hade utvecklat “Backrub”, en sökmotor som förlitat sig på en matematisk algoritm för att betygsätta webbsidor. “Betyget” fick namnet PageRank, som är en funktion av mängden och styrkan för inkommande länkar. PageRank beräknar sannolikheten för att en viss sida ska nås genom en webbanvändare som slumpmässigt surfar på webben och följer länkar från en sida till en annan. I själva verket innebär detta att vissa länkar är starkare än andra, eftersom en sida med högre PageRank är mer sannolik att nås av den slumpmässiga surfaren.

Google grundades 1998

Page och Brin grundade Google 1998. Google lockade en lojal skara följare bland det växande antalet internetanvändare. Sökmotoroptimering blev en kombination av off-page faktorer (såsom PageRank och länkanalys) , liksom “on page” faktorer (såsom sökordsfrekvens, meta taggar, rubriker, länkar och webbplatsens struktur) för att aktivera Google för att undvika den typ av manipulation som skedde för de tidigare sökmotorerna. deras ranking. Även om PageRank var svårare att manipulera så hade webbansvariga redan utvecklat verktyg för att bygga länkar och system för att påverka sökmotorn Inktomi. Precis dessa metoder visade sig även fungera för att påverka PageRank. Många webbplatser fokuserade på att byta, köpa och sälja länkar, ofta i stor skala. Vissa av dessa system, eller länkfarmar, involverade skapandet av tusentals webbplatser för det enda syftet att spamma länkar.

google

2004 hade sökmotorer ett brett utbud av hemlig faktorer i deras rankingalgoritmer för att minska effekterna av länkmanipulation. I juni 2007 förklarade New York Times Saul Hansell att Google använder mer än 200 olika signaler för att rangordna webbplatser i sitt sökresultat . De ledande sökmotorerna – Google, Bing och Yahoo höll dessa algoritmer mer eller mindre helt hemliga. SEO-utövare studerade olika metoder och arbetssätt genom diverse experiment för att kunna överlista sökmotorerna.

Under 2005 började Google att anpassa sökresultaten för varje användare. Beroende på deras historia av tidigare sökningar så skapade Google ett anpassat resultat för inloggade användare. Ryktet som om att sökmotoroptimeringen gick mot sin död spred sig snart som en löpeld på Internet.

Under 2007 utlyste Google en kampanj mot betalda länkar som överför PageRank. Den 15 juni 2009 avslöjar Google att de vidtagit åtgärder för att mildra effekterna av PageRank sculping genom användning av nofollow-attribut på länkar. Matt Cutts, en välkänd programvaruingenjör på Google, meddelade att Google Bot inte längre behandlade nofollow-länkar på samma sätt.

I december 2009 meddelade Google att sökhistorik skulle användas för alla dess användare, även de som inte var inloggade, för att påverka sökresultatet.

Google Instant, realtidsökning, introducerades i slutet av 2010 i ett försök att göra sökresultatet mer aktuellt och relevant. Tack vare den ökade användningen av sociala medier och bloggar så har de ledande sökmotorerna gjort ändringar i sina algoritmer för att nytt innehåll ska indexeras snabbt och få synlighet i sökresultaten.
I februari 2011 meddelade Google “Panda” som drabbar webbplatser med innehåll som kopierats från andra webbplatser och källor. Google hade implementerat ett nytt system som bestraffar webbplatser vars innehåll inte är unik eller som anses särskilt svagt.
I April 2012 lanserade Google Google Penguin med målet att webbplatser som manipulerar Google med hjälp av länkar ska bort från sökresultatet.

Sökmotoroptimeringen lever!

Ännu en gång spreds ryktena om att sökmotoroptimeringen var död eller åtminstone låg på dödsbädden. Orsaken var att det påstods att länkar inte längre fungerade som signal till Google. Det visade sig åter att det var ett falsklarm.

Ännu lever det vi kallar för SEO och sökmotoroptimering!

Kontakta oss för offert direkt!