Sökmotoroptimering som fungerar och ger fler kunder2018-11-16T13:42:56+00:00

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering, som även ofta benämns som SEO efter engelska Search Engine Optimization, är ett samlingsbegrepp för de metoder som används för att förbättra en eller flera placeringar för sökord/sökfraser i sökmotorers, framförallt Googles, organiska sökresultat.

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering, som även ofta benämns som SEO efter engelska Search Engine Optimization, är ett samlingsbegrepp för de metoder som används för att förbättra en eller flera placeringar för sökord/sökfraser i sökmotorers, framförallt Googles, organiska sökresultat.

seoWebbutik, tjänsteföretag eller industri?

Vi gör din SEO

Vår övertygelse är att sökmotoroptimering är det mest fantastiska sättet att marknadsföra tjänster och produkter online.
Vi gör sökmotoroptimering till företag inom vitt skilda branscher.

Olika kunder har olika behov

När det gäller sökmotoroptimering är det ett arbete som i de flesta fall behöver fortgå hela tiden, ett arbete som behöver avrapporteras och granskas löpande för att du skall få ut det mesta möjliga från arbetet. Därför har vi ett antal löpande tjänster som vi arbetar med löpande för de flesta av våra SEO-kunder.

Grunderna i våra löpande avtal, som kan skilja sig något åt från fall till fall, är:

  • Sökordsanalys som revideras allt eftersom. Vi eftersträvar att ta fram de sökord och sökbegrepp som maximerar besökarnas värde.
  • Teknisk analys och genomgång av webbplatsens onpage-optimering.
  • Konkurrensanalys. Hur jobbar konkurrenterna och de som har lyckats.
  • Dokumenterad handlingsplan som även den revideras efterhand vid behov.
  • Länkstrategi.
  • Löpande rapportering, månadsvis om inget annat är överenskommet.
  • Rådgivning och insatser efter avrop.

Utöver ovanstående kan insatserna variera beroende på vilken lösning du som kund behöver.

Begär offert!



Oxit kan göra ”hands on” och teknisk SEO

Tack vare hög teknisk kompetens kan Oxit utföra förbättringar av din webbplats så du slipper vända dig till annan.

Många byråer som erbjuder sökmotoroptimering levererar inte fullt ut. Vissa jobbar bara med Onpage-optimering och andra enbart med länkar. I det senare fallet görs ofta en analys där man tar fram förbättringsförslag. Det blir sedan kundens ansvar att ändringarna genomförs. Så är inte fallet med den SEO som vi erbjuder.

Om kunden vill så kan vi även genomföra ändringarna då vi har den tekniska kompetens och erfarenhet som krävs för detta. Självklart görs ingenting mot kundens vilja.

Detta ger en bra garanti att ändringarna utförs rätt och skyndsamt. Dessutom blir det mer kostnadseffektivt för kunden.  Vill kunden utföra ändringarna själv eller i samarbete med annan byrå så går det givetvis bra också.

Det är du som kund som bestämmer.

SEO med Oxit

Exempel på tjänster vi erbjuder:

  • Säkerställa SEO vid ny webbplats.
  • Säkerställa SEO vid byte av e-handelsplattform.
  • Felsökning vid förlorade placeringar / organisk trafik.
  • Skräddarsydd utbildning i SEO till nyckelpersoner.
  • Rådgivning, löpande eller engångsinsats.
  • SEO-anpassade texter.
  • Tekniska fix i exempelvis WordPress, Drupal, Joomla och andra förekommande CMS.
  • Rykteshantering (Googlestädning)

Förenklad förklaring av SEO

Sökords-
analys

On Page-
optimering

Bygga
länkar

Sökmotoroptimering idag

Idag handlar det om betydligt mer för att  kunna konkurrera om att synas i toppen av Googles sökresultat.

Fortfarande förenklat men med något vidare förklaring så innebär sökmotoroptimeringen dessa delar:

  1. Analysera tekniska förutsättningar
  2. HTTPS, snabbladdade sidor och mobilvänlighet ska genomsyra hela webbplatsen.
  3. Sökordsanalys i flera steg. Både före arbetet och  under tiden det sker.
  4. Skapa relevant innehåll med hög kvalitet och med faktadensitet som ger värde till besökaren i någon form. Undvik duplicerat innehåll och sidor som konkurrerar med varandra.
  5. Förtydliga för besökaren och Google vad sajten och enskilda sidor handlar om.  Skapa landningssidor och använd On Page optimering.
  6. Skapa en sund länkprofil som tillsammans med bra innehåll gör din webbplats bättre än dina konkurrenters.

Hur lång tid tar det innan sökmotoroptimeringen ger resultat?

Denna frågan är väldigt svår att besvara då det är mängder av olika förutsättningar som avgör hur lång tid det tar innan man får resultat. Ett generellt svar är att det går ganska snabbt tills något händer. Förhoppningsvis märker man att positionerna blir bättre, men det är inte alldeles självklart. Resultatet av sökmotoroptimeringen beror inte bara på vad man gör med webbplatsen och vilka länkar man får, det är i allra högsta grad också beroende av vad konkurrenterna och andra gör. När det handlar om exempelvis effekten av länkar kan det ibland ta ganska lång tid. Det är inte ovanligt att det kan ta upp emot 10-12 veckor innan effekten av länkar märks fullt ut.

Att nå lönsamhet är en process

Även om man lyckas förbättra placeringarna både generellt och för selektiva sökord och sökfraser, så är det inte alls säkert att resultatet är lönsamt. Att klättra 300 placeringar med fem sökord behöver ju inte betyda att man lyckas ta sig in på topp tio med ett enda sökord. Man har gjort rätt men man har antingen inte hållit på tillräckligt länge eller så har man lagt ner för lite jobb. Det senare kan ju vara styrt av en budget. Det är viktigt att man har en öppen dialog om budgeten, förväntningarna och resultatet.

Topp fem är det nya topp tio

Numera är det ofta inte lönsamt förrän man man tagit topp fem eller till och med topp tre. Det beror på om det finns konkurrens i form av Adwords och/eller lokala sökresultat som pressar ner det organiska sökresultatet. Allt är relativt så även om man ska räkna med att det kommer ta tid så ska man ställa krav på förbättringar. Har inget hänt efter 3-4 månader ska man nog ändra strategi.

Holistiska synsättet på sökmotoroptimeringen

Har du följt sökmotoroptimeringen under en tid, ja kanske de senaste 10 åren, så har du inte kunnat undvika den förändring som skett. Det handlar så klart i grunden om att Google förändrat spelets regler och villkor. Detta kan för vissa vara ett hinder i vägen mot att lyckas med SEO medan det för andra har passas som handsken.

SEO har blivit mer komplext

Man kan förenklat säga att sökmotoroptimering blivit mer komplex och mindre självklar. Det finns idag ganska stora skillnader på leveranssätt om man jämför olika leverantörer. Vissa leverantörer ägnar sig i huvudsak åt skalade och mer eller mindre automatiserade processer  medan andra levererar konsulttid och kompetens i första hand. Detta innebär inte att den förstnämnda gruppen är mindre kompetenta. Det svåra blir att kommunicera dessa skillnader sett till leveranser till beställaren för oavsett så heter ju tjänsten SEO eller sökmotoroptimering.

Det handlar inte bara om rekommendationer och länkar

Den mer traditionella sökmotoroptimeringen är att leverera rekommendationer och länkar. Det man missar då är att se till helheten och det som troligtvis ger mer långsiktiga resultat. Som kontrast till denna metod står det holistiska synsättet som innebär att man inte bara ser till rankingfaktorer och prioriterade rankingfaktorer utan att man har som mål att göra webbplatsen såpass bra så att man rankar bättre än konkurrenterna.

Man nöjer sig inte enbart med att fixa titlar, rubriker och innehåll för att sedan bygga länkar utan man fortsätter att fixa problem och identifiera saker som är värda att förbättras för att förbättra den organiska synligheten. I denna perfekta värld är självklart länkar en fortsatt viktig faktor, men långt från den enda.

Det finns inget omoraliskt att skapa egna länkar från egna resurser så länge det ger resultat, det är heller inte fel att istället försöka få länkar från andras webbplatser. Det blir heller inte fel att kombinera dessa sätt att få länkar. Man gör helt enkelt vad man kan för att lyckas med sin sökmotoroptimering, ja även sånt som andra anser inte alls är SEO.

Kvalitét och användarupplevelsen har blivit allt viktigare

Google eftersträvar att leverera kvalitet i sökresultatet. Den stora frågan är vad Google menar med kvalitet. 

Enligt Google sker bedömningen av en webbplats efter särskilt tre faktorer som uppmärksammas. Dessa är graden av expertis, auktoritet och trovärdighet. Detta gäller för såväl enskilda webbsidor och hela webbplatsen. En annan kvalitetsfaktor är innehållet i sig, där även kvantiteten har betydelse. När det handlar om att bygga auktoritet och trovärdighet har man tidigare tillskrivit länkar det som är avgörande.

Om man ser till vad Google numera uttalar är det andra faktorer som har stor betydelse. Dessa är exempelvis att det finns en tydlig avsändare och information om vilka som ligger bakom webbplatsen, även vem eller vilka som är författare av innehållet.

I bedömningen av webbplatsens rykte, som är en kvalitetsfaktor, räknas vad andra säger om webbplatsen. Det handlar även vad som sägs om författarna och de personer som ligger bakom webbplatsen. Hur stor vikt detta har jämfört med andra faktorer framgår inte.

Nå toppen av Googles sökresultat

Sökmotoroptimering gör så att dina kunder hittar dig när de söker på Google efter dina produkter och tjänster utan att du betalar per klick eller visning.

Besökare från Googles organiska sökresultat är de mest lönsamma besökarna.

Läs mer här på hemsidan eller ring 0501-81 82 70 om du vill ha hjälp med att komma igång.

Nya artiklar om sökmotoroptimering

  • Reklambyrå

Allt färre letar efter en reklambyrå

08:11|0 Comments

En reklambyrå har traditionellt sett tagit hand om företagens marknadsföring. Det har funnits flera slags reklambyråer men en mer klassisk reklambyrå innebär en organisation som består av kompetenser som AD (Art director), originalare, copywriters, projektledare [...]

Soekmotoroptimering.se är nu en del av Oxit

14:53|0 Comments

Det var visserligen ett tag sedan som det publicerades inlägg kontinuerligt om sökmotoroptimering på soekmotoroptimering.se,  men en del nytt har publicerats och det finns många inlägg som fortfarande är aktuella. Efter kort betänketid så bestämde [...]

Värdet av 10000 ord

15:27|0 Comments

Sökmotoroptimering handlar ofta om länkar och innehåll och många diskussioner har fokus på vad som är viktigast. När företag säljer SEO, sökmotoroptimering, så är länkar ofta eller ja nästan alltid en stor del av leveransen. [...]

Vikten av nytt innehåll som rankingfaktor

08:56|0 Comments

Det var 2014 denna blogg avancerade ordentligt i sökresultatet med sökordet sökmotoroptimering, även SEO, efter att det bloggats kontinuerligt i över 30 dagar dagligen. Hur stor betydelse hade innehållet? Var det länkarna som bloggen samtidigt [...]

Nu satsar Oxit uppåt och framåt

13:30|0 Comments

Pergite betyder framåt och det är i allra högsta grad det som gäller för Oxit AB. Tredje kvartalet 2017 innebar ett avhopp av dåvarande VD och delägare som i praktiken innebar en uppdelning i två [...]

Lyckad migrering av webbutik för Trimbutiken

09:09|0 Comments

Lyckad migrering av webbutik Nu kan vi andas ut och konstatera att migreringen av webbutiken Trimbutiken är lyckad. Migreringen innebar att Trimbutiken  flyttat till ny webbutiksplattform. Mopeddelar och mopedtrim på nätet är en nisch som [...]

Från dejt till webbutik

18:15|0 Comments

För drygt tre år sedan publicerade Anna Isidorsson ett gästinlägg på denna blogg. Ett i sammanhanget ovanligt utelämnande blogginlägg; "Att dejta en SEO:are". Det blev inte mindre utelämnande av att den omnämnda SEO:aren var jag. [...]

Optimera landningssidan med onpage-optimering

15:16|0 Comments

Allt vad du gör på din webbplats har betydelse för hur du rankar i Googles sökresultat. Här handlar det om sidnivå och artikeln fokuserar på grundläggande insatser för vad du kan göra för att just [...]

Öka konverteringsgrad med SEO

10:47|0 Comments

Det finns två saker som är extra avgörande för att webbutiken ska nå fler kunder och lyckas sälja mer. Först måste man locka besökare och när väl det lyckats så måste man få så många [...]

Vad är din inställning till negativ SEO?

12:59|5 Comments

Det existerar nog inom alla branscher och områden. Fenomenet att det finns vissa som lägger tid och kraft på att försöka sabotera för konkurrenterna istället för att lägga all energi på att göra något bra [...]

Global uppvärmning i sökresultatet?

21:16|0 Comments

Uppplever du att sökresultatet rör sig mer än tidigare? Med tjänsten Mozcast från Moz får man en bild över hur sökresultatet ändras med en liknelse av en väderrapport. Ju större rörelser ju hetare temperatur. När [...]

Har du tappat trafik eller placeringar i Google?

09:02|0 Comments

Under de senaste 6-8 veckorna har vi på Oxit sett en mycket stor ökning av kopierade webbutiker och webbplatser. Dessutom har dessa kopierade webbplatser i vissa fall övertagit de positioner som orginalsajten har på viktiga [...]

Näringsbrist vad gäller innehåll är döden för SEO

09:34|0 Comments

Det finns numera vissa grundläggande saker som har minst sagt stor betydelse för sökmotoroptimeringen. Har du inget vettigt att säga eller någon vettig tjänst att erbjuda så rankar du inte lika bra. Visst kan du [...]

SEO handlar oftast om kvalificerade gissningar

15:08|0 Comments

Jag har precis läst ännu en SEO-guide. I detta fallet en nybörjarguide. Dessa, om jag tillåts vara lite fördomsfull, fokuserar oftast på tekniska beskrivningar av onpage-optimering uppblandat med lite andra ingredienser, lite osorterat efter smak [...]

Per Holknekt äger covfefe i Googles sökresultat

09:50|0 Comments

Häromdagen stormade det rejält på Twitter, ja hela Internet kokade nästan över. Anledningen var att Donald Trump hävde ur sig det obegripliga hittepåordet covfefe. Det blev ett nytt hett sökord som nu trendar enormt. Vad det [...]

Covfefe gav #covfefe

12:46|3 Comments

Vad är covfefe och vad betyder covfefe? Det var två frågor i en som egentligen bara Mr President Donald Trump kan besvara.  Allt började i det så diskuterade Trumpska twitterflödet där tydligen allt kan hända. [...]

Lyckas Aftonbladet bättre än Expressen i Google

11:24|0 Comments

Vid en snabbtitt så verkar det som om Aftonbladet rankar ungefär, eller till och med lite drygt, 50% bättre än Expressen sett till mängd organisk trafik. I alla fall om man får tro på Semrush [...]

Ranka med rätt landningssida

11:57|0 Comments

Klassisk sökmotoroptimering som faktiskt är ett metodtänk som lever kvar och bör också göra så är att använda sig av landningssidor för olika sökord och sökfraser. Det finns ju konkurrens om de flesta sökord och [...]

Vårstädning av bloggen påbörjad

18:18|0 Comments

Idag påbörjade jag en rejäl vårstädning av denna blogg. Det handlar både om att göra SEO och om att städa undan saker som inte är lika aktuellt som när det skrevs. Jag hann inte lika [...]

Lönsam sökmotoroptimering

Lönsam sökmotoroptimering

sömotoroptimering eller anlita sökmotoroptimerare? Oavsett så har du kommit rätt.

Här hittar du hundratals inlägg om SEO. Du hittar även grundläggande guider  som ger dig kunskap att komma vidare.

Därför är det viktigt att synas i Googles organiska sökresultat

Syftet med att satsa på sökmotoroptimering är att få mer besökare och att fånga upp dem som googlar efter de produkter och tjänster webbplatsen erbjuder. Ibland är det annan information man vill ut med.

I Sverige och i de flesta andra länder är det Google som är den dominerande sökmotorn.

Intresset för att synas högt upp i sökresultatet och de metoder som idag benämns som SEO och sökmotoroptimering har funnits sedan slutet av 1990-talet. Med en allt tuffare konkurrens och där så många som 90% googlar produkter och tjänster innan de genomför köp är betydelsen av att synas i Googles sökresultat viktigare än någonsin.

SEO är mer än innehåll och länkar

Sökmotoroptimering, SEO, är viktigare än någonsin. 90% googlar efter information om produkten de vill köpa. Finns du i toppen i Googles sökresultat när någon googlar efter dina produkter? Om inte så är det hög tid att göra något åt saken. En förenklad förklaring av SEO, som många håller fast vid, är att det enbart handlar om innehåll och länkar.

Viktigt med just din sökmotoroptinering

Här listar jag saker du inte får missa om du vill gå hela vägen och lyckas med SEO, sökmotoroptimering, fullt ut.
Skapa en teknisk grund och rätt förutsättningarGrrunder för SEO
Se till att skapa de bästa förutsättningarna. Välj e-handelsplattform, CMS och webbhotell direkt från början. Våga satsa och gör rätt så kan du skörda framgångarna längre fram istället för att lära dig en dyr läxa eller till och med tröttna i förtid. Du ska ha full kontroll över webbplatsens innehåll och struktur, webbplatsen ska indexeras rätt och laddningstiden ska uppfylla Googles krav på ok.


Skapa innehåll som engagerar och behåll fokus på ditt område

Innehållet och betydelsen för din SEOInnehållet har blivit viktigare och viktigare. Google vill att den som googlar ska bli nöjd så att annonsförsäljningen ska fortsätta att öka. Ett bra innehåll ska engagera besökaren så att det sprids till andra via delningar i sociala medier och länkar. Ett bra innehåll har större möjlighet att ranka. Google blir bättre och bättre på att förstå innehållet men onpage-optimeringen spelar ännu en stor roll.


Ha koll på sökordet för respektive sida och underlätta för Google

1) Ha sökordet i sidans title (50-60 tecken) och huvudrubrik (H1)
2) Skriv bra och upprepa inte sökordet en massa gånger i onödan.
3) Ha gärna sökordet och varianter av det i någon bilds alt-tagg, kursivt eller i fetstil.
4) Internlänka till sidan från andra sidor på webbplatsen där sökordet nämns med sökordet som ankartext


Sökmotoroptimering blir bara allt viktigare

Allt tyder på att SEO bara blir viktigare och viktigare. Antalet sökningar på Google slår alla rekord, antalet användare är fler än tidigare och konkurrensen om de organiska platserna i sökresultatet är stenhård. E-handeln har ökat och kommer fortsätta öka. Traditionella branscher, inte minst industrin och B2B har insett att det är på nätet även deras kunder letar.

Alla kan inte synas och alla kan inte vinna i sökresultatet, men du kan. Om du är beredd att göra tillräckligt mycket rätt.

Oavsett om du vill lära dig mer om de bäst fungerande metoderna, få de rätta verktygen eller anlita extern hjälp så har du kommit till rätt webbplats om SEO (sökmotorooptimering).

Välkommen!


Vad är nyttan med sökmotoroptimering?

Ju bättre en webbplats rankar i det organiska sökresultatet, ju fler organiska besökare får man. En grundförutsättning är att det finns viss sökvolym för de sökord/sökfraser man väljer att mäta. Ju större relevans sökorden har ju större är chansen att nå rätt målgrupp. Sökmotoroptimeringen kan variera beroende på vilken webbplats det handlar om. Saker som påverkar är företaget som ”brand” och produkternas varumärken. Min uppfattning är att vertikalen styrs olika beroende på vilket segment det gäller. Detta kräver sin egen förklaring. Jämfört med annan onlinemarknadsföring så är sök webbens supersäljare.

Det handlar om att vinna fördelar gentemot konkurrenterna genom att placera sig högre i sökresultatet för olika sökord och sökbegrepp. Det är viktigt att ta bra positioner för sökord med många sökningar för det skapar trafik till webbplatsen vid bra placeringar. Det handlar också om att vinna placeringar för mängder av sökordskombinationer som kan vara svåra att förutse i förväg. Det blir vanligare med sökbegrepp där de viktiga sökorden ofta ingår som ett av flera sökord. Man söker oftare med meningar i form av frågor. Det finns flera slags sökordsstrategier och det viktiga är att anpassa den till de unika förutsättningar som gäller för den webbplats som ska optimeras.


Sökmotoroptimering och konverteringsoptimering

Att skapa en lönsam webbplats handlar inte enbart om att få så många besökare som möjligt. Du måste även få besökaren att utföra det du vill. Därför är det viktigt att du har en genomtänkt målsättning och en strategi som beskriver vad du vill åstadkomma och hur det ska ske. Att få besökare att utföra något, oavsett om det är att genomföra köp, ladda ner broschyrmaterial eller ta kontakt kallas för att få besökaren att konvertera. Inom e-handel är den huvudsakliga konverteringen detsamma som genomförda köp.

Konverteringsgrad är andelen, i procent, av besökarna som genomför det som konverteringen avser. Konverteringsoptimering är metoder som har till syfte att förbättra webbplatsens konvertering. Konverteringsoptimering och sökmotoroptimering är två olika saker men de måste fungera tillsammans och utan tvekan hör de ihop. Det som håller dessa ”metoder” samman är målgruppsanalysen, som blir extra viktig ur ett konverteringsperspektiv.


Sökmotoroptimering är en pågående process

När sökmotoroptimeringen startas upp förbättras oftast, men långt från alltid, sökresultatet snabbt för de sökord man valt att optimera för. Denna förbättring brukar plana ut och vägen mot en topplacering är långt från spikrak.
Lyckas man inte med sin SEO så tvingas man att satsa mer på att annonsera på Google, vilket kan bli onödigt kostsamt. Sökmotoroptimering kräver visserligen lite kunskap och en del arbete och visst finns det en viss risk, men det värsta är att delvis förbise sökmotoroptimeringen eller ännu värre missa möjligheten med SEO helt och hållet.

Trots att sökmotoroptimering är det enda du egentligen behöver för att bygga en lönsam webbplats så är det givetvis bra med andra trafikkällor. Inte minst för att sprida ut risken och inte bara vara beroende av en enda trafikkälla som styrs av ett företag vid namn Google.

Övrig information som är bra att känna till

Vi tycker som sagt inte om krångliga avtal och paragrafer, vi tycker om att leverera resultat och med det ha nöjda kunder. Därför har vi inga krångliga avtal eller bindningstider för dig vi arbetar löpande med. Vi lägger en gemensam plan för hur vi skall arbeta med er webbutik eller webbplats och sedan arbetar vi enligt den planen. Kommer det upp saker som behöver förändras i arbetet så diskuterar vi det med dig som kund och arbetar vidare enligt det vi kommer överens om. Det är enkelt att göra affärer med Oxit.

Tveka inte att kontakta oss. Ring, mejla eller använd formuläret här på sidan.  Även om tjänsten är tänkt till webbutiker så är du välkommen att prova även om du inte har en traditionell webbutik. Har du en tjänst eller produkt som söker kunder så är sökmotoroptimering förmodligen den bästa lösningen.

Sökmotoroptimeringens ursprung, historia och utveckling

Även sökmotoroptimeringen har sin historia och är en del av Internets utveckling.

Webmasters och innehållsleverantörer började optimera hemsidor för sökmotorer redan under mitten av 1990-talet. Då för sökmotorer som AltaVista och Yahoo. Klicka här för mer information om sökmotoroptimering.

Vid denna tid var det bara att skicka in sidan eller den url man ville göra synlig till den sökmotor man ville få hemsidan sökbar i.

En ”spindel” skulle sedan indexera sidan och även upptäcka de andra sidorna på webbplatsen.

Processen innebär en sökmotorspindel hämtar en sida och lagrar den på sökmotorns egen server, där ett andra program, som kallas en indexerare, tar fram diverse information om sidan, såsom de ord sidan innehåller och var orden är placerade. Dessutom anges en viktning för specifika ord och de länkar sidan innehåller.

Värdet av att synas

Sajtägare började snart inse värdet av att ha sina webbplatser högt rankade i sökmotorerna och detta skapade en ny möjlighet.

Enligt analysföretaget Danny Sullivan kom frasen ”sökmotoroptimering” förmodligen i bruk 1997. Den första dokumenterade användningen av termen sökmotoroptimering var vid denna tiden av John Audette och hans företag Multimedia Marketing Group.

Tidiga versioner av sökalgoritmer har förlitat sig på informationen som fanns i Meta keywords (och Meta description).

Metataggar ger en bild av varje sidas innehåll. Att använda metadata för att indexera sidor befanns snart vara mindre tillförlitligt eftersom val av sökord i metataggen skulle kunna skilja sig från det faktiska innehållet på hemsidan. Det blev ganska snabbt känt att Meta keywords kunde manipuleras. Det var helt enkelt bara att stoppa in de ord man ville synas på och i början gav en upprepning bara ännu bättre resultat.

Genom att förlita sig på faktorer som meta-taggar och sökordsdensitet drabbades tidigt sökmotorer av att sökresultatet manipulerades för att webbplatserna skulle få bättre positioner och trafik. En upprepning av sökord för att manipulera sökmotorer kallas för Keyword stuffing.

För att sökmotorerna skulle leverera bättre resultat till sina användare krävdes en anpassning och en förbättring så att deras resultatsidor visade de mest relevanta sökresultaten i stället för orelaterade och manipulerade sidor, enbart fyllda med en massa sökord .

Eftersom sökmotorns framgång och popularitet avgörs av dess förmåga att producera de mest relevanta resultaten till en viss sökning, så skulle dessa manipulerade resultat leda till att användare började använda en annan sökmotor. Sökmotorer svarade genom att utveckla mer komplexa rankningsalgoritmer med hänsyn till ytterligare faktorer som var svårare för webbansvariga att manipulera.

PageRank skapades

Doktorander vid Stanford University, Larry Page och Sergey Brin hade utvecklat ”Backrub”, en sökmotor som förlitat sig på en matematisk algoritm för att betygsätta webbsidor. ”Betyget” fick namnet PageRank, som är en funktion av mängden och styrkan för inkommande länkar.

PageRank beräknar sannolikheten för att en viss sida ska nås genom en webbanvändare som slumpmässigt surfar på webben och följer länkar från en sida till en annan. I själva verket innebär detta att vissa länkar är starkare än andra, eftersom en sida med högre PageRank är mer sannolik att nås av den slumpmässiga surfaren.

Google grundades 1998

Page och Brin grundade Google 1998. Google lockade en lojal skara följare bland det växande antalet internetanvändare.

Sökmotoroptimering blev en kombination av off-page faktorer (såsom PageRank och länkanalys) , liksom ”on page” faktorer (såsom sökordsfrekvens, meta taggar, rubriker, länkar och webbplatsens struktur). 

Google vidtog åtgärder för att undvika den typ av manipulation som skedde för de tidigare sökmotorerna. 

Även om PageRank var svårare att manipulera så hade webbansvariga redan utvecklat verktyg för att bygga länkar och system för att påverka sökmotorn Inktomi.

Precis dessa metoder visade sig även fungera för att påverka PageRank.

Många webbplatser fokuserade på att byta, köpa och sälja länkar, ofta i stor skala. Vissa av dessa system, eller länkfarmar, involverade skapandet av tusentals webbplatser för det enda syftet att spamma länkar.

Hundratals rankingfaktorer

2004 hade sökmotorer ett brett utbud av hemlig faktorer i deras rankingalgoritmer för att minska effekterna av länkmanipulation. I juni 2007 förklarade New York Times Saul Hansell att Google använder mer än 200 olika signaler för att rangordna webbplatser i sitt sökresultat . De ledande sökmotorerna – Google, Bing och Yahoo höll dessa algoritmer mer eller mindre helt hemliga. SEO-utövare studerade olika metoder och arbetssätt genom diverse experiment för att kunna överlista sökmotorerna.

Sökresultat som anpassas efter användarens intressen

Under 2005 började Google att anpassa sökresultaten för varje användare. Beroende på deras historia av tidigare sökningar så skapade Google ett anpassat resultat för inloggade användare. Ryktet som om att sökmotoroptimeringen gick mot sin död spred sig snart som en löpeld på Internet.

Google började bekämpa länkspam

Under 2007 utlyste Google en kampanj mot betalda länkar som överför PageRank. Den 15 juni 2009 avslöjar Google att de vidtagit åtgärder för att mildra effekterna av PageRank sculping genom användning av nofollow-attribut på länkar. Matt Cutts, en välkänd programvaruingenjör på Google, meddelade att Google Bot inte längre behandlade nofollow-länkar på samma sätt.

I december 2009 meddelade Google att sökhistorik skulle användas för alla dess användare, även de som inte var inloggade, för att påverka sökresultatet.

Google instant och realtidsökning

Google Instant, realtidsökning, introducerades i slutet av 2010 i ett försök att göra sökresultatet mer aktuellt och relevant.

Tack vare den ökade användningen av sociala medier och bloggar så har de ledande sökmotorerna gjort ändringar i sina algoritmer för att nytt innehåll ska indexeras snabbt och få synlighet i sökresultaten.

Google började bekämpa tunt innehåll med Panda

I februari 2011 meddelade Google ”Panda” som drabbar webbplatser med tunt innehåll  och innehåll som kopierats från andra webbplatser och källor.

Google hade implementerat ett nytt system som bestraffar webbplatser vars innehåll inte är unik eller som anses särskilt svagt.

Sökmotoroptimeringen förändrades efter Google Penguin

I April 2012 lanserade Google Google Penguin.

Målet med denna uppdatering var att webbplatser som manipulerar Google med hjälp av länkar ska bort från sökresultatet. Sökmotoroptimering och dess metoder ändras ständigt men i samband med denna uppdatering (Pingvinen) så förändrades arbetet, i alla fall det som fungerar, rejält. Länkar förblev viktiga men nu började det handla om kvalitet istället för kvantitet.

Sökmotoroptimeringen lever!

Ännu en gång spreds ryktena om att sökmotoroptimeringen var död eller åtminstone låg på dödsbädden. Orsaken var att det påstods att länkar inte längre fungerade som signal till Google. Det visade sig åter att det var ett falsklarm.

Ännu lever det vi kallar för SEO och sökmotoroptimering!