Skapa nytta så rankar du i Googles sökresultat

23 maj, 20154,8 min

Begreppet Content is King blev ganska tidigt förknippat med SEO. […]

Begreppet Content is King blev ganska tidigt förknippat med SEO. Diskussionen om vad som är viktigast för att ranka i Google har pågått länge och är minst sagt pågående.

Vi har sett hur Google ändrat förutsättningarna rejält och det är långt från alla som ser SEO som ett ensidigt länkbyggararbete 2015. Åtminstone inte de som faktiskt syns i toppen av sökresultatet.

Man kan se på sökmotoroptimeringen med olika ögon och man behöver inte klassa olika synsätt som rätt eller fel. Algoritmen är mer komplex än någonsin och det finns utrymme att jobba på lite olika sätt och ändå lyckas. I alla fall till viss grad. Saker som är sant är exempelvis.

  • Du kan ta positioner för sökord i ganska konkurrensutsatta segment genom att köpa länkar.
  • Du kan ta positioner i lika tuffa segment utan att köpa en endaste länk och utan att ens aktivt arbeta med att skaffa länkar.

Det finns inget moraliskt fel i att köpa länkar, jag har sagt det förut och håller fast vid att det är trams att tro något sådant. Däremot är det nog ganska bra att inse att länkar inte längre är allt. Det handlar heller inte om att strikt försöka pricka in de hundratals rankingsignaler som sägs avgöra webbplatsens ranking.

Mitt grundsynsätt är att det handlar om att skapa nytta och att servera Google det Google vill ha. Man behöver inte läsa SEO-bloggar eller böcker för att lära sig hur man bygger struktur och märker upp innehållet för att underlätta för algoritmen. Den infon bjussar Google på. Det borde heller inte vara någon världsnyhet att en mobilanpassad och snabb webbplats är lite bättre än en tabellbaserad webbplats från 2004 med bilder på flera hundra KB. Det mesta är logiskt. Ska man synas i ett mer konkurrensutsatt segment så krävs lite mer. Saker det inte pratas lika ofta om och saker de flesta SEO-leverantörer inte har med i sitt utbud.

En webbplats som tillför mer nytta borde också ranka bättre. Det svåra blir att identifiera nyttan men med tanke på all data Google redan idag samlar in så är det inget märkvärdigt.

Auktoritet och trust är inget man skapar över en natt men när man väl byggt upp det så får man lite lättare att ta positioner. Att få riktiga människor och företag att länka är en sak men troligtvis är det mer komplicerat än så. Om man är ett företag så ska man visa det. Det skadar inte att visa telefonnummer, kartor, kopplas samman med personer och platser, samt ha profiler i sociala nätverk.

Google bekräftar att innehållets kvalitet numera bedöms annorlunda

När nästan allt snack rörande förändringen av sökmotoroptimeringens villkor handlat om mobilgeddon smög Google in en uppdatering som kommer lämna ett avsevärt större avtryck. Jag syftar på vad som benämns som ”The Quality update”.  Google har bekräftat denna uppdatering som i korthet handlar om att sättet som Google bedömer innehållets kvalitet nu har ändrats.

Några saker som Google säger om innehållets ”kvalitet” är följande:

  • Innehållet ska vara informativt och användbart. Som företag ska man ta med saker som telefonnummer, plats, öppettider och saker som kommande event, nyheter och blogg.
  • Mer värd och användbar än andra webbplatser. Ska man konkurrera i ett segment så ska man inte göra ”exakt” som konkurrenterna. När andra går zick så varför då inte gå zack? Sökmotoroptimering handlar ju om en strid i en eller flera verikaler och det är bara en som kan ligga i topp.
  • Var trovärdig. Google ger tipset att använda egna slutsatser och ny forskning, citat , länkar , recensioner och omdömen. Dessutom kan författarbiografi och uttalande från riktiga kunder stärka webbplatsens trovärdighet och anseende.
  • Hög kvalitet. Google trycker på att innehållet ska vara unikt och specifikt. Det senare är svårt att definiera men min tolkning är att man inte ska sväva iväg över allt för många ämnesområden om man ska förvänta sig att ranka med en artikel/sida. Google menar också att man inte ska massproducera innehåll eller publicera innehåll på en mängd olika sajter. Slutligen påminner Google om att innehåll ska skapas för användare inte för Google, något som vid det här laget borde gått in hos de flesta.
  • Gör webbplatsen engagerande. Google går lite längre än tidigare och tar även upp vikten av design. Google ger rådet att ge färg och liv åt webbplatsen genom exempelvis produktfoton, bilder på personal och dig själv som författare. En annan viktig sak är att fixa bristerna och att undvika fel. Engagemang kan skapas exempelvis genom kommentarsfält och sociala medier-boxar. Här finns säkert utrymme för en hel del kreativa lösningar.

Om man nu ska sammanfatta allt så blir kärnbudskapet att skapa nytta för besökaren. Nytta kan skapas på flera sätt och jag är övertygad om att det hjälper dig att ranka högre i Googles sökresultat. Vill du läsa mer om vad Google säger så gå igenom 1,2 och 3 här.

Här hittar du alla mina inlägg om SEO / sökmotoroptimering.

Dela inlägget

One Comment

  1. Pierre 29 december, 2016 at 16:35 - Reply

    Mycket bra Håkan! Något som jag ser som ett hinder för denna branschen är att övertala kunden om alla dessa viktiga ”detaljer” som de ogärna betalar för…

    För en som jobbar med SEO är detta mer eller mindre grunden för att framhäva kvalité till sökaren i SERP.

Leave A Comment

Kom i kontakt med oss

Har du frågor eller vill anlita oss?

    Senaste inlägg