Google har tillkännagivit att man nu rullar ut vad benämns som AI Overviews i Google sök. Lanseringen startar i USA men många räknar med att den kommer till Europa och därmed även till Sverige inom kort framtid. Det kan röra sig om veckor men även kortare tid. Här förklarar vi vad Google AI Overviews är, hur det fungerar och vilka eventuella konsekvenser det kommer få.
Vad är Google AI Overviews?
AI-Overviews ger svar på sökfrågor med generativ AI-teknik som drivs av Google Gemini. Sökresultatet ger några utdrag av ett svar på sökfrågan som baseras på hur man uppfattar användarens sökintention. En kanske slarvig och alldeles för enkel förklaring är att man överlåter till AI:n att googla den information man vill ha.
AI Overviews kommer, som det ser ut just nu och enligt hur Google kommunicerat, att vara tänkt att besvara mer komplexa frågor för vilka Google anser sig kunna tillföra mer värde utöver de traditionella sökresultaten. Om en AI Overviews inte anses ge ett mervärde till vad det mer tratidionella sökresultatet levererar kommer Google inte visa söksvar i form av AI Overviews.
Det finns ännu inga uppgifter från Google eller annan data om hur stor andel av alla sökfrågor som görs som kommer besvaras med AI Overviews.
Uppgifterna kommer från Googles produktchef Hema Budaraju som också menar att länkarna (benämns som link cards) i utdragen som utdragen visar kommer ha en högre klickfrekvens än traditionella sökträffar. Denna data kommer dock inte vara tillgänglig då Google inte kommer dela visningar och klickdata för länkar i AI Overviews i Google Search Console.
I samband med denna lansering kommer Google förändra sökresultatet ytterligare. Uppdateringar från Google kommer sällan ensamma. Det kommer ett sökfilter för en enklare vy där man som användare kan välja att få ett sökresultat med bara textbaserade länkar utan vare sig bilder, video eller annat. Det man får blir då bara de klassiska blå länkarna.
Möjligheten till flerstegsresonemang, som nämns ovan, kommer ske med samma logik som Googles AI Gemini tillhandahåller. Som användare ska du inte behöva göra flera googlingar utan du kan ställa en mer komplex sökfråga direkt med info om de krav och önskemål du har gällande det du söker efter.
Vilka konsekvenser kommer AI Overviews ha på SEO och den organiska trafiken?
Helt klart är att AI Overviews redan har blivit en stor snackis, inte minst inom SEO-sfären i USA och internationellt. Tidigare har det funnits mycket spekulationer och artiklar Google SGE, tidigare Search Generative Experience, utvecklingsbenämningen för Googles AI-drivna sökfunktion som nu går under namnet AI-Overview. Det har uppmärksammats att så mycket som 90% av alla sökfrågor kommer beröras. Detta skulle då innebära att enbart ca 10% av sökfrågorna kommer få det sökresultat vi vant oss vid.
Även om Google nu sagt att AI Overviews bara kommer utlösas av mer komplexa sökfrågor så kommer vi helt klart säkert se en hel del förändringar för den organiska söktrafiken och sättet ett jobba med SEO.
Även om tekniken just nu går fortare än någonsin och att generativ AI kommer förändra sökmotorer som vi är vana vid att använda dem för alltid, så kommer användarnas beteende förmodligen inte ändras i samma takt. Som vanligt när Google gör större förändringar så kommer det att bli nödvändigt att anpassa SEO-processen. Vissa kommer göra det snabbare medan andra kommer avvakta.
Under lång tid har vi sett att många sökfrågor som berör produkter och tjänster har gett sökresultat som toppas av guider som svarar på frågan Vad är… snarare än att leverera sökträffar som är mer relevanta för den som vill köpa produkten eller tjänsten. Denna innehåll-strategi används av många som jobbar med SEO, både till kunder och egna affiliate-projekt. Kommer dessa sökträffar nu försvinna helt och ersättas av AI Overviews? I dagsläget ser jag det som ganska riskabelt att satsa allt för mycket på att bygga landningssidor med denna guide-strategi för att jaga placeringar och driva trafik.
SEO kommer inte dö
Jag är nog överens med de flesta om att behovet av SEO kommer kvarstå, åtminstone en lång tid framöver. Vissa kommer skrika högre än någonsin och basunera ut att SEO kommer dö ut, men det har gjorts förr och SEO lever mer än någonsin. Däremot så kommer saker som fungerat tidigare inte fungera i framtiden, men så har det varit under lång tid,
Dela inlägget
En snabb översikt över de ämnen som tas upp i den här artikeln.
Senaste inlägg
januari 23, 2025
januari 23, 2025
januari 23, 2025