SEO

Begreppet SEO beskriver den process som gör din webbplats bättre för sökmotorer. Oftast förknippas det med att synas högre i sökresultatet för att få organisk trafik, det vill säga utan att behöva betala för annonsklick.

SEO med Oxits hjälp innebär att vi skapar en bättre synlighet i Google och andra sökmotorer. Det handlar inte enbart om att synas högt upp i Googles sökresultat utan minst lika mycket om hur ditt företag exponeras.

All fokus bör ligga på att öka den organiska trafiken från rätt målgrupp.

Hur syns du i Googles sökresultat när dina potentiella kunder Googlar?

Konkurrensen om kunderna är ofta tuff och oavsett om det är 70% eller 90% (källorna säger lite olika) som googlar innan de ska köpa en produkt eller tjänst så kan det vara helt avgörande att synas bra i Googles sökresultat.

Oxit är specialiserade på att skapa bättre synlighet i Googles sökresultat och här kan du läsa lite mer om hur vi kan hjälpa dig.

Vill du förbättra din synlighet i Google?

För att vi ska kunna hjälpa dig att lyckas online så krävs en ömsesidig insats. Vi behöver lära oss mer om din verksamhet och vad du erbjuder, samtidigt som du måste vara villig att genomföra de insatser som krävs för att lyckas.

Vi behöver också veta mer om

  • Ditt företags mål
  • Dina kunder och målgrupp
  • Företagets marknadsinsatser

Frågor där svaren underlättar vårt arbete med att skapa en bättre synlighet i Google

  • Vad gör dina tjänster eller produkter unika och vilket värde skapar de för dina kunder?
  • Hur ser din målgrupp ut?
  • Hur hittar dina kunder din webbplats idag?
  • På vilket sätt tjänar ditt företag pengar och hur kan bättre synlighet hjälpa dig med det?
  • Vilka andra marknadsföringskanaler använder du?
  • Annonserar du utanför nätet (tidningar, radio/TV, annat)?
  • Hur arbetar ni med sociala medier?
  • Vilka är konkurrenterna?
  • Hur jobbar dina konkurrenter med marknadsföring?
Googles sökresultat

Googles sökresultat

Googles sökresultat, eller träfflista som det också kallas, består av olika delar som vi ska förklara lite närmare här.

Ett vanligt sökresultat består av annonser och de organiska sökträffarna. Det organiska sökresultatet är alltså de sökträffar som inte består av annonser. Sökresultatet kan även visa lokala företag med Googlekarta (Google Maps) och med företagsprofil, dessutom finns bilder och videos ofta listade.

Google Ads och  Google shopping

Annonserna består av textannonser (Google Ads, som numera är väldigt lika de vanliga sökträffarna) och annonser från webbutiker (Google shopping).  Det kan numera visas upp till fyra textannonser ovanför det organiska sökresultatet och lika många nedanför. Shoppingannonserna visas i form av bild, beskrivning, pris och info om vem som säljer.

För att synas med annonser betalar du en summa till Google varje gång någon klickar sig vidare till din hemsida eller webbutik. Enkelt förklarat kan man säga att du hyr din synlighet på Google när du annonserar och så fort du bestämmer dig för att sluta annonsera så visas någon annans annons istället.

Organiska sökresultatet

Det organiska sökresultatet är de sökträffar som inte består av annonser.

När någon klickar på det organiska sökresultatet så kostar det ingenting. Ju högre upp du syns, ju större sannolikhet är det att någon går vidare till just dig. Du kan aldrig köpa en placering i det organiska sökresultatet av Google utan placeringen styrs av en sökalgoritm som avgör hur bra din sida motsvarar den sökning som någon gjort.

Hyr fungerar SEO i praktiken?

SEO-processen består av tre huvudsakliga delar. Dessa är teknik, innehåll och länkar. För att lyckas fullt ut, särskilt vid högre konkurrens, behöver man jobba med alla dessa delar.  Du hittar en bra guide till SEO i vårt avsnitt om sökmotoroptimering.

Teknik

Det finns vissa grundläggande förutsättningar som din webbplats behöver uppfylla. Vissa av dem är viktigare än andra.

  • Hemsidan ska vara mobilanpassad
  • Hemsidan ska vara säker
  • Hemsidan ska ladda tillräckligt snabbt
  • Hemsidan ska kunna genomsökas av Google för att Google ska kunna indexera den

Innehåll

Innehållets betydelse för att lyckas med SEO har ökat. Du måste vara beredd på att skapa innehåll som gör din hemsida användningsbar för användarna. Du får inte ta genvägar i form av kopierat innehåll eller slarvigt skrivna texter. Det handlar mindre om att skriva för Google, även om det inte skadar om innehållet anpassas så att Google och andra sökmotorer får lättare att förstå vad innehållet fokuserar på. Skapa en användarvänlig hemsida som skapar ett mervärde för användaren. Undvik fällor som överoptimering i form av en massa upprepningar av sökord, vilket riskerar att sätta käppar i hjulet för din webbplats möjligheter att hävda sig i sökresultatet.

Länkar

Länkarnas betydelse för SEO har förändrats över tid, vilket också förändrat arbetssättet. När vi pratar om länkar syftar vi oftast på externa länkar, inlänkar från andra webbplatser. Men det är också viktigt med interna länkar, det vill säga länkar mellan olika sidor på din webbplats.

Externa inlänkar är en viktig rankingfaktor. Det handlar inte om att få så många länkar som möjligt utan om länkar från betrodda webbplatser och artiklar som har relevans och styrka.

Interna inlänkar underlättar för sökmotorer att hitta innehållet på din hemsida och därmed indexera det. Med en länk talar du också om att målsidan för länken är viktig. Det är också ett bra sätt att referera till saker som har betydelse och har anknytning till det sidan handlar om.

Att beräkna värdet av bättre synlighet i Google

Hur ska du veta om det är lönsamt att satsa på SEO?  Det är svårt att mäta av olika marknadsinsatser fullt ut. När vi beräknar värdet av bättre synlighet i Google så förhåller vi oss i första hand till data. För en e-handlare är det enklare, då går det att beräkna hur mycket avkastning i form av ökad försäljning SEO-satsningen gett genom att se till hur mycket de besökare som kommer via Google och det organiska sökresultatet handlar för.  För andra kan det vara svårare att uppskatta värdet. En modell är att se vad motsvarande antal besökare kostat om man istället valt att lägga pengar på sökmotorannonsering.

Sökmotorannonsering v/s SEO

När man beräknar lönsamhet av marknadsföring med sökmotorannonsering i form av Google Ads och Google shopping används ROAS (return on ads spend) som mått.

SEO som fokuserar på din lönsamhet

Grunderna i SEO handlar om att ta positioner i Googles organiska sökresultat med de sökord och sökfraser som dina kunder googlar med för att hitta information om de produkter och tjänster som du erbjuder.

Vi anpassar vår SEO-leverans efter våra kunders behov och målsättning.

Fokus ligger på att få resultat och lönsamhet för dig som kund.

Vårt ansvar är att ta fram en strategi som fungerar och att se till så att det genomförs så att du kommer i mål.

Syns i Google utan att betala för varje besökare

Syns där dina kunder letar och få besökare som kommit en bit in i köpprocessen. SEO är det bästa du kan göra för att driva trafik till din hemsida från Google och Bing.

  • Det är ett faktum att en majoritet googlar som del i köpprocessen
  • Syns du högre upp än dina konkurrenter i sökresultatet så ökar chansen att kunderna väljer dig
  • Att synas i Googles organiska sökresultat utan att betala för klick är kostnadseffektivt