Köpa länkar

Köpa länkar

Köpa länkar

Funderar du på att köpa länkar till din SEO? 

Oxit levererar sökmotoroptimering. Eftersom länkar fortfarande en av de starkaste rankingfaktorerna så är det också något som  bör ingå i en sökmotoroptimeringsleverans.

Risker med att köpa länkar till SEO

Googles riktlinjer motsäger sig att man köper länkar för att manipulera Page Rank och därmed indirekt sökresultatet. Genom åren Google vidtagit flera åtgärder för att motverka detta. Google har gjort allt från manuella åtgärder till filter där Pingvinen är en av de mest kända.

Visst finns det risker med att köpa länkar men det finns risker med allt man gör med sin webbplats.  Att göra vanliga misstag som att ha tunna sidor, sidor som har alltför lång laddningstid och duplicera innehåll är inte bara risker utan saker som har direkt negativ påverkan på din organiska synlighet.

Det handlar om länkarnas kvalitet snarare än om de är naturliga eller köpta

Köpta länkar ser inte likadana ut idag som de gjorde 2012 när Google rullade ut Pingvinen första gången. Då länkade många SEO-företag från diverse tunna sajter. Länkarna fanns sällan i relevanta artiklar utan i sidospalter och sidofötter, ibland till och med på sidor med annat språk. Det handlade om kataloger där länkar var det enda existensberättigandet.

Det handlar inte bara om enskilda länkars kvalitet utan även om länkprofilen i sin helhet.

Länkprofilen

En länkprofils kvalitet avgörs av hur dina länkar ser ut och varifrån de kommer.  Det finns olika saker som avgör hur en länk ser ut, några saker är:

  • Länkens ankartext, det vill säga den text som är länkad. Är ankartexten ett sökord eller om sökordet ingår i en mening som länkar så ger det viss signal till Google om vad målsidan handlar om. Det kan ställa till problem ifall det finns en för stor andel länkar med sökordet som ankartext.
  • Är länken text eller en bild.
  • Länkens placering. Om länken är del av text som handlar om relevant ämne sett till vad målsidan handlar om, en bild i en sådan text, eller om länken ligger i sidfot eller sidospalt har betydelse.
  • Är länken på en sida eller ligger den sitewide på alla sidor. Det senare innebär många länkar men från en domän och det anses numera vara till nackdel.
  • Finns länken på en profilsida där den som får länken har möjlighet att editera den så bör den få ett mindre värde.
  • Är länken nofollow så ger den ingen kraft men en viss andel länkar med nofollow anses normalt.
  • Är den länkande sidan anonym eller finns det en tydlig avsändare, företag eller person bakom den.

En bra länk

Det handlar sammantaget om att länkarna ska finnas på olika slags sidor och vara utformade på olika sätt. En bra länk ska komma från en relevant sida och artikel som finns på en stark sajt sett till att den har auktoritet hos Google.

Saker man ska tänka på om man ska köpa länkar är bland annat att se till att länken inte kommer från betydelselösa sidor utan auktoritet hos Google, att man inte har alltför många länkar från en slags webbplatstyp och att länkarna inte går till några få sidor utan att de är utspridda till hela webbplatsen.

Hyrlänkar eller bestående länkar

När man pratar om köpa länkar så finns det mer än kvalitet att diskutera. En sådan sak är länkens livslängd. Man brukar benämna vissa länkar som hyrlänkar och andra som bestående länkar.

  • Hyrlänkar ligger kvar så länge man betalar för dem.
  • Bestående länkar ligger kvar med viss garantitid som ofta är 2-3 år.

Detta är det absolut grundläggande att känna till om att köpa länkar. Inom kort kommer denna artikel att kompletteras med fördjupad diskussion om hur man ska värdera länkarna.

2018-11-29T06:07:13+00:00