Optimera dina blogginlägg för Google

1 mars, 20143,9 min

Nu har #blogg100 satt fart och denna bloggen är anmäld. [...]

Optimera blogginlägg för Google #blogg100Nu har #blogg100 satt fart och denna bloggen är anmäld. Det innebär att 100 blogginlägg ska skrivas på lika många dagar, vilket är en stor skillnad mot det vanligtvis sporadiska bloggandet här. När så mycket innehåll ska publiceras så är det värt att optimera inläggen för Google. Även om denna blogg handlar om sökmotoroptimering så medger jag att det finns en hel del brister med den egna sökmotoroptimeringen. Den främsta bristen är att inläggen sällan anpassats efter sökord och sökbegrepp som har faktisk trafik, vilket skulle ge avsevärt mer organisk söktrafik.

Tips på enkel sökmotoroptimering oavsett plattform

Att ta positioner på sökbegrepp som ger en del söktrafik är mycket enklare än vad många tror. Det som är svårt är att ta topposition på sökord med stor lönsamhet. Där finns konkurrensen och det är för de sökorden det är värt att investera stora pengar och tid i SEO.

Ta reda på vad läsarna googlar efter

Bestäm dig för en sökfras med viss sökvolym för varje inlägg. Vad du från början hade tänkt ha för sidtitel och rubrik på ditt blogginlägg kanske inte är vad andra Googlar efter. Viss anpassning till vad andra letar efter kan vara avgörande för ifall du tar position som ger besökare. Använd verktyg som sökordsplaneraren, vilket kräver att du har ett AdWords-konto men inte att du köper AdWords. Med sökordsplaneraren (under fliken verktyg) kan du enkelt få fram ungefärlig sökvolym för olika sökbegrepp/sökord. Du kan även använda exempelvis Seolytics för att få nya idéer. En närmare beskrivning av Seolytics är planerad längre fram här på bloggen, men det är enkelt att lära sig på egen hand. Det finns en gratis testversion som är värd att använda.

Gör grundläggande optimering onpage

Grundläggande sökmotoroptimering onpage är inte svårare än att skriva ett blogginlägg och det är dumt att låta bli om man vill nå så många som möjligt.

1) Sätt rubriken efter sökfrasen du bestämt dig för. Det behöver inte längre vara exakt, men det är bra ifall större delen av sökfrasen finns med i sidrubriken.  Glöm inte bort att det är för läsaren du skriver.

2) Återkoppla till sökbegreppet i sidans titel, meta description  och permalänk. Sidtiteln, title, är enligt mig och många andra en av de viktigaste onpage-elementen. Det är en viktig rankingfaktor och det är den som syns som länk till din sida i Googles sökresultat. Under denna länk hittar du en presentation av ditt inlägg som du kan påverka med meta description. En bra formulerad title och meta description  ger besökaren information om ifall ditt inlägg är vad de söker efter. Tillhör du de som fortfarande tror att sökmotoroptimering är meta keywords måste jag tyvärr göra dig besviken. De har inte varit någon rankingfaktor på många år. Permalänken är sidans url (adress). För blogginlägg är det bra ifall sökfrasen har en åerkoppling även där.

Exempel) www.domän.se/kategori/sökfras.

Några grundregler är att sidtiteln ska hållas till 40-70 tecken, aldrig längre (vilket jag kan göra avsteg från). Rubriker kan gått och väl vara kortare. Man brukar säga att meta description ska vara kortare än 160 tecken, men jag är osäker på hur viktigt det är.

Två bra SEO-plugin som gör det lättare att kongtrollera titlar och meta-data är WordPress SEO by Yoast och All in One SEO pack)

Länkar är bra

Sprid innehållet och hoppas på en länk. Länkar är bra för din sökmotoroptimering även 2014. Ett av de bättre sätten att få länkar till sina inlägg är att själv vara generös med länkar till andra. Det är särskilt bra att länka till relevanta webbplatser med innehåll som medför extra värde till dina läsare. Tror du att ditt innehåll medför värde för någon annan bloggares läsare så är det aldrig fel att påtala detta.

 

Dela inlägget

Leave A Comment

Kom i kontakt med oss

Har du frågor eller vill anlita oss?

    Senaste inlägg