Här har vi sammanställt 5 SEO-tips till dig som driver en webshop, särskilt med Quickbutik. Redan genom att välja Quickbutik som plattform för din ehandel så har du skapat riktigt bra förutsättningar för att lyckas få organisk trafik från Google som genererar fler kunder. Ett bra val!

Quickbutik

SEO, sökmotoroptimering, är avgörande för din marknadsföring

SEO, det vill säga driva trafik från Google, är helt avgörande för dig som driver en webshop. Det handlar om att kavla upp ärmarna och jobba och en investering som kommer betala sig.

När det gäller marknadsföring finns det flera alternativ, men att låta bli att göra sökmotoroptimering är inget alternativ alls. Ökad söktrafik från det organiska sökresultatet är långsiktigt och kostnadseffektiv. Dessutom konverterar den trafiken oftast mångdubbelt mer än trafik från Sociala medier eftersom de som kommer till din sida letar efter det du säljer.

Du kan få söktrafik på två sätt. Antingen genom att annonsera med Google Ads och Google shopping, eller så kan du öka din synlighet i det organiska sökresultatet. Med annonsering får du trafik så länge du betalar till Google, men med organisk synlighet kan du få en allt mer växande trafik utan att behöva betala för varje besökare.

För nya webbutiker är förutsättningarna lite annorlunda jämfört med en webshop som funnits i flera år. Det kommer ta tid även om du gör allt rätt, kanske år om konkurrensen är stor, innan du får toppositioner för konkurrensutsatta sökord. Däremot finns det stora möjligheter att du kommer få trafik från sökord och sökfraser som har mindre konkurrens ganska snabbt.

Det som är avgörande för hur det går är:

  1. Att du har bra struktur och bra innehåll som anpassats efter sökord och sökfraser med sökvolym
  2. Att du får länkar från andra webbplatser som i sin tur har länkar från betrodda webbplatser

1) Skapa unika och bra produkttexter

Produkttexterna och produktnamnet är otroligt viktiga saker för att du ska få positioner i Google och andra sökmotorer.

Det finns många som skriver bra kategoritexter, men slarvar med produkttexterna trots att det i många fall är viktigt att få in detta som rutin för att få träffar i sökresultatet  när någon googlar de produkter du säljer.

När någon googlat en produkt du säljer och sedan klickar sig vidare till din webshop så får du en potentiell kund som kommit långt i sitt köpbeslut.

  • Ha med kort beskrivning, sökordet, i produktnamnet och i den beskrivande texten. Säljer du en gul kaffekopp så ska gul kaffekopp finnas med både i produktnamnet och produktbeskrivningen. Inte onödigt många gånger. I en text på 150-200 ord så räcker det med om gul kaffekopp finns med i början och slutet, kanske någon gång i mitten.
  • Kopiera ALDRIG produkttexter från andra. Det är viktigt att du har unika produkttexter som inte visas på någon annan produktsida eller hos någon konkurrent eller leverantör.

2) Skapa en produkt med varianter

Gör varianter av en produkt med variationer istället för att lägga in variationerna som olika produkter.

Detta är jätteviktigt och något Googles algoritmer tar hänsyn till för att ge dig den position i sökresultatet du förtjänar.

Om du säljer en produkt som har olika material och storlekar så är rekommendationen att hålla det till en produkt istället för en produkt för varje variant. När en kund sedan tittar på din produkt ska man sedan kunna välja material och storlek.

Om du inte följer detta så är risken att du får flera sidor som konkurrerar om samma, eller nästan samma, sökord. Resultatet brukar inte allt för sällan bli att det inte blir någon bra ranking alls.

3) Skapa kategorisidor som är optimerade för Google

Du har tidigare fått tips för hur du ska optimera dina produktsidor. Den sidtyp som ska jobba för att du ska synas med de lite mer konkurrensutsatta sökord är kategorisidan.

Tänk på att varje kategorisida är en landningssida som kan ranka för ett sökord och en sökfras som genererar trafik om den rankar i sökresultatet! Med Quickbutik har du möjlighet att skapa innehåll som visas före och efter produktlistningen på kategorisidan. Detta ska du ta tillvara på.

När du publicerar text över produkterna så måste besökaren skrolla ner för att få en produktöverblick om det är för mycket text, därför är det bra att lägga merparten av texten under produkterna. Här kan du även lägga in bilder, kanske någon video eller annat som ger ett mervärde till dina besökare.

  • Välj ut det bästa sökordet som ger en bild av vad det är för kategori.
  • Ha med sökordet i sidans title och som namn på kategorin så att det blir en huvudrubrik (H1).
  • Skriv kanske 100-150 ord som beskriver din kategori och ha med sökordet tidigt i texten, absolut i första stycket. Denna text läggs förslagsvis över produktlistningen.
  • Under produktlistningen kan du fylla på med mer innehåll, gärna en kombination av text och bilder. Det är viktigt att du inte skapar en textvägg utan använder nya stycken och underrubriker.
  • Länka gärna mellan kategorierna med sökordet för den sida som du länkar till som ankartext. Har du en kategorisida som ska fokusera på speglar så länkar du ordet speglar till den sida från andra sidor där du nämner att du säljer speglar.

Ett exempel på en kategorisida som är hyfsat optimerad är denna sida om doftlampor från Maison Berger Paris hos webbutiken Gosa.  Här hittar du ganska sparsamt med text över produkterna, men om du skrollar ner förbi dem så hittar du både mer text, bilder och en video.

Det finns ingen gyllene regel om antal ord, men textmängd är en rankingfaktor. Det är desto viktigare att innehållet har bra kvalitet och är till nytta för dina besökare och kunder, samt att det är lättläst. Undvik med andra ord slarvigt skriven text som presenteras som en textvägg!

4) Låt din webbutik få en struktur som underlättar både för Google och besökaren.

En bra struktur som gör det lättare för dina användare och Googles algoritmer är viktigt.

Det gäller att viktiga sidor inte kommer för långt ner i hierarkin och att det din webbutik blir lättnavigerad.

Vad är då en bra struktur?

De olika nivåerna bör vara:
1) Startsidan | www.dinwebbutik.se
2) Kategorier | www.dinwebbutik.se/kategori
3) Produktsidor | www.dinwebbutik.se/kategori/produkt

5) Gör omdirigeringar med 301 när URL (adressen) till en sida har förändrats

Som tidigare nämnts så är alla sidor viktiga för att ranka och få trafik från Google, oavsett om det är startsidan, kategorisidorna eller produktsidorna.

Varje sida, oavsett sidtyp, har en adress (URL). Ex) www.dinwebbutik.se/kategori2/produktnamn4

Antag att den sidan rankar för ett sökord och även för ett par olika sökfraser som leder trafik till din webshop.

Om den sidan plötsligt får ny URL och om du missar att omdirigera den gamla adressen till den nya med det som kallas för 301 redirect så kommer din webshop sluta att ranka för det sökordet och de aktuella sökfraserna. De länkar från andra webbplatser som pekar mot ”gamla” adressen leder besökaren till en 404-sida, en sida som inte hittas och finns.

Detta kan inträffa om du ändrar strukturen i din webbutik, kanske flyttar produkterna till ny kategori eller skapar ny kategori som ska ersätta en tidigare. Det kan också hända när du flyttar till Quickbutik från ett annat ehandelssystem.

Grundregeln, sett till SEO, är att du ska göra 301 redirects (omdirigeringar) när:

  • En URL (adress) ändras för en sida, oavsett sidtyp
  • När du exempelvis slår ihop två eller flera produkter till en
  • När du slutar sälja en produkt men har en annan liknande produkt som har nytta av att ranka med samma sökord
  • För sidor som har externa länkar, det vill säga länkar från andra webbplatser

Det är enkelt att göra omdirigeringar med Quickbutik

Det finns fortfarande ehandelssystem som inte tillåter webbutiksägaren att göra omdirigeringar. Tack och lov tillhör Quickbutik en av de system som förstår det viktiga med detta och som tillåter det.

Under inställningar hittar du ”Länkadresser”. Klicka dig vidare där så kan du enkelt göra en omdirigering manuellt. Nedan hittar du en förklarande illustration, som är gjord från en skärmdump från Quickbutiks kontrollpanel.

301 redirect med Quickbutik

301 redirect med Quickbutik

Några fler artiklar att läsa

Här hittar du länkar till artiklar som du har nytta av om du ska lyckas med din sökmotoroptimering.

För synpunkter & frågor

    Håkan Zander

    Författare till denna artikel är Håkan Zander, SEO-ansvarig
    på Oxit som hjälper både mindre och större företag med synligheten i Google.

    hakan@oxit.se