Sökordsanalys

8 juli, 20258,6 min

Vad är en sökordsanalys?

En sökordsanalys är de insatser som görs för att identifiera och utvärdera relevanta sökord som ligger till grund för de SEO-insatser som ska göras. SEO handlar om att optimera en webbplats för att förbättra synligheten i sökmotorer. I Sverige har det främst handlat om synligheten i Google. För att lyckas med sökordsanalysen gäller det att ha hög förståelse för vad målgruppen söker efter, hur de söker och vilka sökord som ger relevant trafik och konverteringar. Utan en riktigt bra sökordsanalys så är det svårt att lyckas ta fram en bra SEO-strategi.

En sökordsanalys är alltså en viktig del av din SEO-strategi och den är helt avgörande för att skapa rätt organisk trafik med konverterande besökare. Traditionellt sett har man riktat in sig på att identifiera de sökord som har relevans och hög sökvolym.  Det innebär att man försökt att identifiera de sökord och de sökfraser som används av dem som googlar efter det som webbplatsen erbjuder och handlar om. Detta görs fortfarande men nu ställs helt andra krav på analysen jämfört med tidigare.

För en webbutik gäller det att ta reda på vilka sökbegrepp som används av potentiella kunder som googlar efter produkterna för att de är intresserade av att köpa dem.

Numera finns det flera sätt att vässa analysen så att arbetet med SEO fokuserar mer på att driva affärer om det är det som är ditt mål med dina insatser.

Sökordsanalysen beskrivs ofta som något som måste genomföras innan man sätter igång och optimerar webbplatsen. Det skulle vara meningslöst att lägga ner massa resurser på sökmotoroptimering om det sedan visade sig att man riktat resurserna fel så att man missar de riktiga guldkornen. Det är sant att man ska göra sökordsanalysen innan optimeringsarbetet startas upp, men det är viktigt att man gör sökordsanalys till en ständigt pågående process. Ju längre man kommit med sin sökmotoroptimering, ju mer data har man samlat på sig. Ju mer data man har tillgång till ju lättare är det att ta fram nya sökord.

Nytt med att göra en sökordsanalys 2025

Det är mycket som ändrats sedan den första versionen av denna artikel publicerades för nästan 10 år sedan. En sökordsanalys som görs 2025 är betydligt mer komplex och dynamisk jämfört med tidigare. Nu handlar det mindre om att hitta sökorden med den största sökvolymen och desto mer om att förstå den mänskliga intentionen bakom en sökning. Vi ser bara början på en snabb utveckling av generativ AI och det var inte länge sedan Google introducerade oss för Google AI Overviews direkt i sökresultatet. Detta ställer ännu högre krav på oss som vill lyckas bättre än konkurrenterna i sökresultatet. Numera måste vi även försöka förstå hur AI-tolkar sökningarna och hur informationen sedan presenteras.

Mer fokus på sökintentionen än själva sökordet

Det blir allt vanligare att användarna formulerar frågor eller naturliga meningar i sökningarna istället för att använda sökord. Detta är något som AI-modellerna är designade att förstå. Därför är det viktigt att försöka identifiera dessa frågor.

AI (och även sökmotorer som Google) strävar efter att förstå den underliggande intentionen bakom sökningen, inte bara de exakta orden som skrivs. Detta brukar kallas för Semantic Search.  Detta blir ännu en andledning till att se bortom sökvolym, konkurrens och relevans.  Sökordsanalysen bör även försöka identifiera bredare ämnen (topic clusters) och hur de olika sökorden relaterar till varandra.

Ett exempel är när någon googlar efter ”bra löparskor” så är intentionen rekommendationer efter behov, inte bara en lista med skomodeller.

Traditionell SEO handlar om ranking, trafik och delvis konverteringar. Nu får den som jobbar med SEO kavla upp ärmarna och vara beredd att optimera för ”Zero Click” och AI Overviews (AEO). Användarna får svar direkt i sökresultatet utan att behöva klicka sig vidare till en webbplats. Det blir ett nytt sätt för företag att synas med rekommendationer som kan bli lite svårt att mäta. För att få affärerna så är det fortfarande viktigt att synas för de relevanta sökningarna.

Sett till sökordsanalysen så handlar det om att vara kreativ och använda de verktyg som finns för att identifiera de frågor som användarna vill ha svar på. För SEO arbetet innebär det att optimera innehållet för att ge det bästa, mest koncista och auktoritära svaret jämfört med alla konkurrenter. Varför skulle just ditt innehåll rekommenderas annars?

För vissa sökningar, särskilt för transaktionella sökningar, är det fortfarande viktigt att vinna klicken. Detta görs genom att ranka högre i sökresultatet.

Multimodala sökningar på frammarsch

Sökningar sker inte bara med text utan även med både röst och bilder. Detta kallas för multimodala sökningar. En utmaning är att förstå hur röstsökningar genomförs och hur människor pratar när de söker med rösten. Vi kan utgå från att människor inte pratar som de skriver. Hur kan exempelvis bildobjekt kopplas till söktermer?

Kort om E-E-A-T

Vi ser även att E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritaviness, Thrustworthiness blir allt viktigare. Inte bara för Google sök utan även för AI-modeller som tränas att prioritera trovärdig och auktorivativ information. Det som är nytt i sökordsanalysen är att inte bara identifiera vad som söks, utan även hur innehållet kan positioneras som den bästa källan. Vilket innehåll ska skapas och av vem? Man man enkelt säga att sökordsanalysen får en ännu större del i webbplatsens innehållsstrategi.

Tips och praktiska steg för en bra sökordsanalys

Förstå sökintention och frågor

Det gäller att fokusera på varför användaren söker, vilket problem de vill lösa och vilken fråga de vill ha svar på. Försök att identifiera breda ”long-tail” sökord och konversationsbaserade sökningar.

Bygg ämneskluster (Topic clusters).

Tänk bort enskilda sökord. Försök istället att identifiera bredare ämnen och skapa ”kluster” av relaterade sökord och innehåll. Detta signalerar djup expertis till både Google och AI.

Skapa ett centralt ”pelarinnehåll” (pillar page) som täcker ämnet brett, och sedan stödjande artiklar som går djupare in på underliggande och nära ämnen.

Optimera för Direkta Svar (AEO – AI Engine Optimization)

Detta görs för de frågor där AI troligen kommer att ge ett direkt svar (t.ex. Google AI Overviews). Strukturera ditt innehåll för att ge det mest koncisa, auktoritativa och faktakorrekta svaret högst upp på sidan. Detta är värt att upprepas om och om igen.

Använd tydliga rubriker som är formulerade som frågor (t.ex. ”Vad är X?”), följt av ett direkt svar. Det låter enkelt men det funkar förvånansvärt bra fortfarande.

Stärk E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness)

För att bli en ”vald källa” för AI och rekommenderas så måste ditt innehåll utstråla trovärdighet. Se till att innehållet är skrivet av experter, baseras på bevis, och presenteras på en auktoritativ webbplats.  Använd strukturerad data (Schema.org) för att tydligt kommunicera vem som är författare och utgivare.

Konkurrentanalys med AI-perspektiv

Analysera inte bara vilka sökord konkurrenterna rankar för, utan hur deras innehåll presterar i AI-sökningar. Ser du att AI ofta refererar till deras sidor för specifika svar? Numera har SEO-verktyg som Ahrefs börjat presentera data som beskriver hur en webbplats preseterar i olika AI-modeller.

Rekommenderade verktyg för sökordsanalys

  • Ahrefs / SEMrush- Dessa verktyg är fortfarande oumbärliga för sökvolym, sökordsvårighet, konkurrentanalys (Keyword Gap), och att hitta innehållsidéer (Content Explorer). De integrerar alltmer AI-insikter. Du får också fram vilken sökintention olika sökord och termer har.
  • Google Search Console. Detta verktyg, som dessutom är helt gratis, är din primära källa för att se vilka sökfrågor som faktiskt driver trafik till din webbplats och hur du rankar. Verktyg som Ahrefs och Semrush visar också denna data, antingen som uppskattningar eller riktig data under förutsättning att de ges tillgång till Search Console.
  • Google Keyword Planner. Det är bra för att hitta nya sökord och uppskatta sökvolymer.
  • AnswerThePublic. En tjänst som är utmärkt för att visualisera frågor, prepositioner och jämförelser som människor söker efter. Osäker på hur det funkar för svenska.
  • AI-skrivverktyg med SEO-funktioner (t.ex. SurferSEO, Jasper.ai, Copy.ai). Dessa kan användas för att generera idéer och dispositioner baserat på sökord. Få förslag på hur du kan optimera innehållet för att svara på frågor och täcka ämnen mer heltäckande.

Slutligen

Sökordsanalysen 2025 handlar också om att förstå den mänskliga intentionen och hur AI tolkar den. Det är en övergång från att bara optimera för sökord till att optimera för omfattande, trovärdiga och AI-vänliga svar. Genom att kombinera traditionella SEO-verktyg med insikter från AI-drivna plattformar kan du positionera ditt innehåll för bättre synlighet.

Denna artikel om sökordsanalys skrevs 2015, men är nu reviderad och ompublicerad  2025-07-08. Jag som skrivit artikeln är Håkan Zander.

Dela inlägget

4 kommentarer

  1. Philip Blomsterberg 1 februari, 2015 at 22:43 - Reply

    Vettiga tips Håkan!

    • Håkan Persson 1 februari, 2015 at 22:52 - Reply

      Tack, men finns helt klart annat man kan lägga till.

  2. Mikael 19 juli, 2015 at 11:48 - Reply

    Vettigare än allt detta torde väl vara att tänka till kring vad man vill satsa på. Som från företagsledningen: vilka produkter / tjänster tror man blir viktigare framöver? Vad kan tänkas vara viktiga ”lockprodukter”, dvs produkter som gör att relevanta besökare kommer in på webbplatsen för att sedan ledas till andra relevanta produkter och call-to-action. Inte stirra sig för blind på konkurrenter..

  3. Anders 9 maj, 2016 at 09:07 - Reply

    Jättebra tips!

Leave A Comment

En snabb översikt över de ämnen som tas upp i den här artikeln.

Kom i kontakt med oss

Har du frågor eller vill anlita oss?

    Senaste inlägg