Det finns bra och dåliga uttryck inom  sökmotoroptimering. Ett dåligt sådant är etisk sökmotoroptimering. Först och främst är det dåligt för att det inte finns någon riktig definition. Vem som helst kan i princip kalla vilken metod som helst för etisk SEO eller sökmotoroptimering. Sedan finns det så klart en hel del personer som vill uttala sig när det används. Num

Eftersom detta är min blogg så kan jag helt subjektivt här och nu fastställa att jag endast använt etiska metoder för den lilla grad av sökmotoroptimering jag använt mig av till denna bloggen om sökmotoroptimering. Förvånansvärt lite sökmotoroptimering överhuvudtaget, är svaret om någon är nyfiken på hur mycket tid jag lagt ner på den biten.

Det finns de med huvudet uppåt och fötterna på marken som inte slår sig på bröstet, lyfter på megafonen och försöker sälja SEO genom att säga sig göra etisk SEO. Sedan finns det företag som har gjort det näst intill som ett mantra att hävda att de endast använder etiska metoder. Vad det nu är för något. Ja min egna uppfattning är inget jag försöker dölja.

En som verkligen försökt reda ut begreppet  är Christian Rudolf, som bland annat skriver om sökmotoroptimering på Topdogs hemsida. Han är dessutom grundare och ägare av SEO-byrån Topdog. Jag tycker att han har sunda idéer om ämnet, speciellt om jag tolkat honom rätt mellan raderna.

På Twitter skriver Christian Rudolf bland annat:

På mitt lite skämtsamma förslag ifall det finns behov av ett etiskt råd, svarade han inte bara snabbt utan tydligt.

Jag tycker att Christian Rudolf svar är tydliga och klarsynta. Det finns ingen definition på etisk sökmotoroptimering eller etiskt SEO och det är de som hävdar att de jobbar med det som ska kunna besvara frågan om på vilket sätt det beskriver deras arbetsmetoder.

En annan person, värd att respektera inte bara för sin sin kunskap utan också för sin långa och trogna tjänst inom svensk SEO, är Urban Grotherus. Han utvecklade en del egna tankar om etisk SEO på SEO-forum, vilket han delar på Twitter:

Ja vad är då etisk SEO för mig? Ingen aning!

Läs gärna även ”Är länkar oetiskt ska TV-annonsering vara straffbart” av Lucas Kolping.