Google säger hej då till profilfoton i sökresultatet
Google kan ha slutat visa profilfoton från Google+ i sökresultatet [...]
Google kan ha slutat visa profilfoton från Google+ i sökresultatet för gott. Ja det verkar så. För en tid sedan såg vi hur Google tillfälligt tog bort profilfoton i sökresultatet och så här i efterhand är det tydligt att de testkörde denna varianten. Nu är de åter borta och John Mueller, Google, gick ut med följande på Google+ den 25 juni:
We’ve been doing lots of work to clean up the visual design of our search results, in particular creating a better mobile experience and a more consistent design across devices. As a part of this, we’re simplifying the way authorship is shown in mobile and desktop search results, removing the profile photo and circle count. (Our experiments indicate that click-through behavior on this new less-cluttered design is similar to the previous one.)
Detta innebär en tydlig förändring vad gäller Google Authorship och incitamentet att satsa på Google+ kastades bort och det kan nog ses som ytterligare en dödsryckning av Google+ för privatpersoner. Alla dessa guider om hur man får sitt foto visat i sökresultatet blev plötsligt desinformation som kommer skräpa ner lång tid framöver.
Det finns nog fler än ett skäl till varför Google tagit detta steg. Nu kommer väl företag sluta koppla sina sidor till ”author” och i bästa fall välja ”publisher” istället, vilket Google önskat från början. Sökresultatet kommer bli mindre personligt och Google kan istället proppa det fullt med produktbilder. Det kommer, såvitt jag jag kan se, inte påverka arbetet med sökmotoroptimering alls.
Har du en annan uppfattning?
Dela inlägget
One Comment
Leave A Comment
En snabb översikt över de ämnen som tas upp i den här artikeln.
Senaste inlägg
mars 12, 2025
mars 12, 2025
Bra fångat och rapporterat!
Gjorde just en sökning och det är fortfarande en så kallad rich snippet som dyker upp. Även om bilden försvunnit finns fortfarande ”by Jimmy Wirsborg” kvar och är länkat till min G+ profil.
Jag tror därför att det är för tidigt att säga att G+ dött. Medan förändringen troligen är mer fokuserad på att förbättra träfflistorna. Framtiden för G+ är helt klart oviss och inte lika spännande som förr för att stödja SEO-arbete genom optimerade träffar. Men om det är något jag tror de vill få till så är det en fungerande author-databas där de kan verifiera författare och avsändare av material på nätet.