Google har noll koll på sin Grundhandbok om sökmotoroptimering

6 oktober, 20142,1 min

Googles ”Grundhandbok om sökmotoroptimering” har blivit en följetong som numera [...]

Googles ”Grundhandbok om sökmotoroptimering” har blivit en följetong som numera är rena farsen. I normafallet (om vi antar att det finns ett sånt) så rankar denna PDF ganska bra på sökordet sökmotoroptimering. Den brukar, ja när den inte är bortslarvad, ligga på position tre. Nu är läget dock annorlunda. Igen.

Det hände en del knepigheter för ca ett år sedan. Då försvann den plötsligt från sökresultatet och istället tog en blogg, som publicerat Googles PDF, över Googles sökresultat. Strax efteråt så gjorde Mediaanalys en kupp vilket innebar att de publicerade Googles grundhandbok på sin domän med stark länk från deras startsida. Det fungerade och efter ett tag så hade de tagit över rankingen. Ja det gick så bra att Mediaanalys under en kortare tid hade både #2 och #3 för sökordet sökmotoroptimering.  Detta skedde så sent som i början av november 2013.

Googles grundhandbok

Efter ett tag fick Google i ordning på sin PDF och sedan har den legat ganska stadigt på #3, tills för någon dryg vecka sedan då den bara fanns där ibland. Det visade sig sedan att en annan blogg publicerad PDF:en. Om det påverkat problemet med synligheten för grundhandboken på Googles domän är tveksamt, men nu fanns den i sökresultatet på en helt annan URL och domänadress (se bilden nedan). Senaste veckan har den klättrat något och idag rankar den på #16 när man googlar sökmotoroptimering.

Grundhandboken på LRD

Ja var har då Google lyckats gömma sin egna originalguide? Jag gjorde en enkel site-sökning i form av ”site:google.se grundhandbok” och döm om min förvåning över resultatet. Den finns kvar på Googles domän men Google verkar inte ha koll på det utan tror att det är LRD Design som gett ut grundhandboken. Eller hur ska man annars tolka det som dumpen nedan visar?

Google kan inte SEO

 

Ska man lära sig sökmotoroptimering så gäller det att vara ganska källkritisk. Det tar tid att lära sig vilka man ska lyssna på och inte lyssna på. En sak är säker, man kanske ska tänka sig för en extra gång innan man lyssnar på Google. Att Google gör dålig SEO är inget nytt konstaterande.

Dela inlägget

2 Comments

  1. Carl Zetterberg 30 september, 2015 at 10:39 - Reply

    Intressant, Kudos till MediaAnalys och LRD Design som tog till vara på möjligheten. :)

  2. Cathrine Friberg 2 oktober, 2015 at 09:19 - Reply

    Håller helt med om att det är intressant. ;-)

Leave A Comment

En snabb översikt över de ämnen som tas upp i den här artikeln.

Kom i kontakt med oss

Har du frågor eller vill anlita oss?

    Senaste inlägg