Egentligen räcker det med konstaterandet att Inbound Marketing utan SEO, sökmotoroptimering, är som ett McDonalds utan hamburgare. Poängen är så självklar för alla som vet kraften av att ranka i topp i Google med alla affärer och/eller inkommande förfrågningar som följer därav. Visst krävs det lite mer för att konvertera men förutsättningen för att konvertera är besökare och framförallt relevanta besökare (de som vill ha vad du erbjuder) och dessa nås bäst med SEO. Varför? Jo, de letar ju efter något och hittar dig.

Vad är Inbound Marketing?

Inbound Marketing beskrivs ibland som en ny slags marknadsföring. Istället för att jaga och “pusha” kunderna så handlar det om att skapa förutsättningar så att kunderna kommer till dig för att handla. För oss som sett konsekvenserna av SEO så är detta inga “Breaking News” direkt, denna möjlighet har funnits sedan sökmotorerna kom. Det som är nytt är att det nu kommer företag som säger sig vara experter och erbjuder detta som en tjänst utan att knappt nämna SEO. Visst det finns där som en sak av många men det kommuniceras ingenstans att det är sök som är grunden till att få kunderna att komma självmant. Varför? Jag skulle vilja gå så långt att påstå att det beror på att de inte kan. De bygger upp en fasad och säger sig vara experter samtidigt som deras egna synlighet, ja även deras kunders synlighet, i det Google där alla kunder letar är helt obefintlig. Ja totalt kass. Ja Inbound Marketing är mer än sök. Självklart. Men åter till liknelsen med McDonalds. Där kan du även köpa sallader, muffins och Mcflurry, men det är hamburgarna som ligger till grund för framgången.

Så vet du om ett företag är bra på Inbound Marketing

Gå till Semrush (www.semrush.com) och knappa in antingen deras egna eller deras kunders webbadress  och se ifall de får organisk trafik från Google.  Se efter ifall de rankar på viktiga sökord, jämför med konkurrenterna. Du kan göra ungefär samma sak med den fria versionen av Seolytics (www.seolytics.com). Om den organiska trafiken är kass så är de även kassa på Inbound Marketing. Proceduren går även att göra för att kolla SEO. Är det för många som kallar sig experter utan att riktigt kunna? Frågor och kommentarer på det?