Inbound Marketing utan SEO är som McDonalds utan hamburgare

3 juni, 20152,2 min

Egentligen räcker det med konstaterandet att Inbound Marketing utan SEO, sökmotoroptimering, är som ett McDonalds utan hamburgare. Poängen är så självklar för alla som vet kraften av att ranka i topp i Google med alla affärer och/eller inkommande förfrågningar som följer därav. Visst krävs det lite mer för att konvertera men förutsättningen för att konvertera är besökare och framförallt relevanta besökare (de som vill ha vad du erbjuder) och dessa nås bäst med SEO. Varför? Jo, de letar ju efter något och hittar dig.

Vad är Inbound Marketing?

Inbound Marketing beskrivs ibland som en ny slags marknadsföring. Istället för att jaga och ”pusha” kunderna så handlar det om att skapa förutsättningar så att kunderna kommer till dig för att handla. För oss som sett konsekvenserna av SEO så är detta inga ”Breaking News” direkt, denna möjlighet har funnits sedan sökmotorerna kom. Det som är nytt är att det nu kommer företag som säger sig vara experter och erbjuder detta som en tjänst utan att knappt nämna SEO. Visst det finns där som en sak av många men det kommuniceras ingenstans att det är sök som är grunden till att få kunderna att komma självmant. Varför? Jag skulle vilja gå så långt att påstå att det beror på att de inte kan. De bygger upp en fasad och säger sig vara experter samtidigt som deras egna synlighet, ja även deras kunders synlighet, i det Google där alla kunder letar är helt obefintlig. Ja totalt kass. Ja Inbound Marketing är mer än sök. Självklart. Men åter till liknelsen med McDonalds. Där kan du även köpa sallader, muffins och Mcflurry, men det är hamburgarna som ligger till grund för framgången.

Så vet du om ett företag är bra på Inbound Marketing

Gå till Semrush (www.semrush.com) och knappa in antingen deras egna eller deras kunders webbadress  och se ifall de får organisk trafik från Google.  Se efter ifall de rankar på viktiga sökord, jämför med konkurrenterna. Du kan göra ungefär samma sak med den fria versionen av Seolytics (www.seolytics.com). Om den organiska trafiken är kass så är de även kassa på Inbound Marketing. Proceduren går även att göra för att kolla SEO. Är det för många som kallar sig experter utan att riktigt kunna? Frågor och kommentarer på det?

Dela inlägget

5 Comments

  1. Stefan Johansson 3 juni, 2015 at 16:00 - Reply

    Hej Håkan!
    Utan att ha något belägg för det så känns det spontant som att det finns för många som kallar sig experter, inte bara inom SEO utan även andra branscher. Jag tror tyvärr att det finns för många som ser att de kan tjäna pengar på rappakalja, och då tar de chansen så länge kunderna inte har någon kunskap i ämnet själva och kan ifrågasätta om det är rimligt det som erbjuds.

    En helt annan fråga. Vilket analysverktyg för SEO skulle du rekommendera? Du nämner Semrush och SEOlytics i artikeln. Är det något av dessa du föredrar framför det andra, eller använder du några andra analysverktyg? Vilket är mest prisvärt? Oavsett vilket man väljer kostar de ju en slant.

    • Håkan Persson 4 juni, 2015 at 14:24 - Reply

      Testa gratisversionen av Seolytics, om jag inte minns fel så kommer du ganska långt med den. En liten nackdel med de här verktygen är att de reagerar ganska långsamt. Exempelvis Seolytics uppdateras en gång i veckan och anger söndagar som mätdag för den vecka som varit.

      • Stefan Johansson 4 juni, 2015 at 15:22 - Reply

        Jag håller på att testar gratisversionerna av både Semrush och SEOlytics just nu. Som du säger verkar SEOlytics vara det som ger mest i gratisversionen. Frågan är om det kanske räcker då jag jobbar med SEO för vår webbutik bara och inte tänker försöka få några uppdrag. Man vill ju gärna hålla nere kostnaderna. Att SEOlytics bara uppdaterar en gång i veckan hade jag inte koll på. Har dock hittat en bra app, SEO Edge, till telefonen där jag kan kolla den dagliga rankingen om jag vill. Det kostar 29kr/3 månader för obegränsat användande. Överkomligt tycker jag jämfört vad de webbaserade SEO-verktygen kostar. Tack för input!

  2. Mathias Aspgren 5 juni, 2015 at 17:50 - Reply

    SEMrush är mycket snabbare på att uppdatera jämfört med SEOlytics och även searchmetrics m.fl. Däremot vet jag inte hur långt gratisversionen tar dig då jag väldigt sällan använt annat än betalversionen, om jag minns rätt är det antal queries som är begränsat.

  3. Stefan Johansson 6 juni, 2015 at 10:53 - Reply

    Tack för informationen Mathias! Nu när jag har använt båda två lite mer ser jag att båda har liknande begränsningar fast på lite olika sätt. Vilket analysverktyg skulle du Mathias rekommendera om du fick välja ett? Är det SEMrush?

Leave A Comment

En snabb översikt över de ämnen som tas upp i den här artikeln.

Kom i kontakt med oss

Har du frågor eller vill anlita oss?

    Senaste inlägg