Ja, Google indexerar del av title som inte visas i SERP!

26 mars, 20142,4 min

kortare title i sökresultatet

Det har gått nästan två veckor sedan inlägget om att Google visar kortare title i sökresultatet publicerades här. Detta var en av flera förändringar som Google verkade testa i sökresultatet. Nu kan man konstatera att Google använder en större storlek sett till pixlar för just title och det är alltså inte antalet bokstäver som begränsas. Det beror snarare på hur breda bokstäverna är. Du får alltså plats mer fler I än vad du får plats med M.

Är den del av title som hamnar utanför en rankingfaktor?

Redan i den förra bloggposten tog jag upp ifall denna större och kortare title kommer att påverka rankingen. Min frågeställning är ifall den del av title som inte visas ändå indexeras och fortsätter vara en rankingfaktor för SEO. Title är en av de starkaste rankingfaktorerna och min gissning är att Google räknar mer än det som visas i sökresultatet.

Jag bestämde mig för att göra ett enkelt test. Denna sidan har en title som slutar med två ord som enbart finns där, alltså vare sig i innehållet eller som någon alt-tagg till någon bild. Direkt efter att jag skrivit inlägget så lät jag hämta sidan som Google i Googles verktyg för webbansvariga. Det dröjde inte mer än två minuter innan sidan var indexerad.

exempel title i sökresultatet

Ovan ses den title som Google visar just nu. Googlar jag på orden kommer sidan just nu upp på position ett. För att ta det ett steg till så provade jag att googla efter enbart det ordet som är helt utanför och mycket riktigt så hittades sidan även då, trots att ordet varken syns i sökresultatet eller finns med i innehållet. Så jag är tämligen säker. Sett till SEO kan vi fortsätta använda titlar med upp till 70 tecken, kanske längre. Däremot bör vi ändå tänka oss för med hänsyn till CTR.

Konvertering (CTR) påverkas ifall viktiga ord inte syns i SERP

Oavsett ranking så är det viktigt att de ord man vill kommunicera syns, så därför gäller det att testa sig fram så att ord som man vill exponera inte kommer utanför. Bygger man varumärke med sitt företagsnamn så behöver det finnas med i de första (uppskattat) 55 tecknen för att de garanterat ska synas. Det beror som sagt på bokstavsbredden.

SERP=sökresultat från engelskans Search Engine Result Page. Du hittar fler förklaringar av begrepp här (under utveckling)

Dela inlägget

Leave A Comment

Kom i kontakt med oss

Har du frågor eller vill anlita oss?

    Senaste inlägg