Marknadsföring med sociala medier

17 juni, 20153 min

Som rubriken säger så handlar det inte helt om sökmotoroptimering […]

Som rubriken säger så handlar det inte helt om sökmotoroptimering med sociala medier, som sedan länge är en mer kontroversiell och omdiskuterad fråga. Redan 2013 skrev jag en bloggpost med rubriken Sociala signaler och sökmotoroptimering och jag var varken först eller sist med att diskutera det ämnet. Det verkar vara ett känsligt ämne för vissa, men det borde det inte vara.  Det handlar också om vilket förhållningssätt vi ska ha till fakta. Ska vi kräva att en sak som att  kausaliteten mellan vissa insatser på sociala medier och ranking är bevisad eller ska vi nöja oss med att se sambandet på ett annat sätt.  Man kan, såvitt jag vet, inte bevisa att en aktivitet på sociala medier genom gillande och delningar påverkar rankingen (vad jag kallar den direkta rankingen). Samtidigt så är sociala medier idag ett otroligt kraftfullt verktyg för att sprida informationen genom delningar och gillande. Det går också använda sociala medier för att bygga värdefulla relationer. Detta kan även kallas sökmotoroptimering om man har en lite vidare syn på det begreppet. Ser vi till marknadsföring med sociala medier så blir det allt svårare att förneka dess värde. Jag har säkert gjort det men då har det mer handlat om duglighet. Ser man strikt till rankingpåverkan så kan du läsa Kristoffer Wedholms svar här.

Alltså. Bara för att sociala medier kan användas till marknadsföring med lyckat resultat så innebär det inte att man behöver söka efter en sociala medier guru, om de nu finns på riktigt, för att sätta igång. Att exempelvis annonsera på Facebook är något de allra flesta klarar av själva. Det hänger givetvis ihop med vilka ambitioner man har men det är lätt att komma igång. Om du träffar på en byrå som snackar en massa tusenlappar för att sätta upp en annons så skulle åtminstone jag backa för att ta mig en funderare. Prova och lär själv, men ha koll på vilka resurser du lägger ner och försök hitta rättvisa mått på resultatet.

Sociala medier är inte samma sak som Content Marketing och vice versa.  Att bara ösa in insatser är nog inte att rekommendera. Oavsett om det är Instagram, Facebook, Twitter eller bloggande så måste man ha en plan.  Det är ju meningen att det man gör ska påverka och då vill man ha en positiv påverkan. Ett företag som satsar allt på att annonsera på Facebook kan snabbt uppfattas som störande och en megafonanvändande skrikhals. Detta kan kanske locka till sälj på kort sikt (om det är bra erbjudanden) men skada varumärket och företaget på sikt. Att ett företag ber sina anställda om att jobba extra med marknadsföring med sociala medier kan slå fel. Pontus Staunstrup har skrivit en bra artikel som är bra att utgå från, ”Därför behövs en intern policy för sociala medier”, för att slippa ramla i första bästa fälla.

Tre saker som jag tycker är viktiga att ha med sig:

1) Sociala medier kan användas som marknadsföring.
2) Sociala medier kan användas för att göra sökmotoroptimering, men förvänta ingen direkt effekt.
3) Ha koll på vilka resurser som läggs ner och mät och värdera effekten (gäller alla insatser)

 

Dela inlägget

Leave A Comment

En snabb översikt över de ämnen som tas upp i den här artikeln.

Kom i kontakt med oss

Har du frågor eller vill anlita oss?

    Senaste inlägg