Lita inte på seoverktygens uppskattning av trafik och organisk synlighet
Organisk synlighet är ett mått som beskriver en webbplats synlighet [...]
Organisk synlighet är ett mått som beskriver en webbplats synlighet i Googles organiska sökresultat, det vill säga den del av sökresultatet som inte är Adwords. Det finns verktyg som mäter den organiska synligheten genom att analysera vilka sökord som har positioner och vilken sökvolym dessa sökord har. Utifrån detta uppskattas sedan trafiken.
Ett sådant verktyg har varit Seolytics som numera verkar ha blivit uppköpt av Sistrix som är ett annat verktyg. Jag gillade Seolytics även om det fanns brister. När denna bloggen tog position ett med sökordet sökmotoroptimering och samtidigt var topp fem med sökordet SEO (det är så allra oftast fortfarande) så blev bloggen utnämnd till veckans vinnare sett till alla sajter på svenska i Sverige och kom även in på topp 100 vad gäller organisk synlighet i Google. Det var så klart hedrande och ett slags bevis på att åtminstone en del gjorts rätt, men det var självklart en total missräkning. Även Semrush, ett annat verktyg, ger dessa sökord ett enligt mig överskattat värde för den generella synligheten och trafiken.
Jag bestämde mig för att se hur man kan påverka denna uppskattade organiska synlighet och det var mycket enklare än vad jag trodde.
Jag bestämde mig för att ta positioner på minst sagt udda sökord/sökfraser som har hög sökvolym. Jag gjorde det på enklast möjliga sätt genom att helt enkelt skapa tre inlägg med väldigt grundläggande onpageoptimering som fokuserade på en sökfras med hög sökvolym per inlägg. Jag bestämde mig att mäta med Semrush eftersom Seolytics slutat att fungera och numera kräver ett abonnemang med Sistrix.
Ovanstående är en skärmdump från Semrush analys av soekmotoroptimering.se. Visst innebär det ett värde att ha toppositioner med sökord som SEO och sökmotoroptimering, men att denna blogg ska ha 100 gånger mer trafik än seobloggar som Sökmotorkonsult och ännu fler gånger högre organisk synlighet än kända SEO-företags bloggar och webbplatser är inte riktigt trovärdigt (testa själv andras synlighet på semrush.com). Resultatet var minst sagt ett resultat av strategisk SEO snarare än bäst SEO. Semrush verkar ha gått totalt vilse i sin uppskattning på grund av de sökfraser jag valde att ta position med.
Sökfraserna var:
www.google.se med 165000 i sökvolym/mån, position #7 (publicerat 25 maj)
www.facebook.se med 18000 i sökvolym/mån, position #9 (publicerat 30 maj)
Google översätt med 450000 i sökvolym/mån, position #9 (publicerat 1 juni)
Inget av dessa inlägg delades i Sociala medier och standarden på inläggen är knappast något att skryta med, men de tjänade sitt syfte.
Dessa sökfraser tillhör kategorin som utan tvekan har hög sökvolym men väldigt lågt värde, både sett till kommersiellt värde och värde i form av webbtrafik. En person som googlar www.google.se är självklart oftast inte ett dugg intresserad av att läsa vad Håkan Persson skriver i sin blogg om sökmotoroptimering. CTR (andelen som klickar sig vidare) för denna sökfras är så låg som 0,06% enligt Google Search Console. Relevansen är precis lika låg för övriga sökfraser som beskrevs.
När man ska uppskatta den organiska synligheten för andra webbplatser så måste man vara kritisk och gräva lite djupare än det som verktyg som Semrush levererar. Trots att Semrush kan göra såpass stora felbedömningar är det ett bra verktyg som jag kommer använda i fortsättningen också, men inte som enda verktyg utan som ett av många. En annan slutsats man kan göra av detta lilla test är att relevansen har fortsatt hög betydelse. Ska man ta positioner på sökord så ska en sökordsanalys inte bara handla om att hitta sökord med hög sökvolym. Det är ett självklart måste att det ska vara sökord som har en hög relevans, sökord som förväntas ge trafik som ska ge affärer. Det finns säkert en och annan som håller fast vid en uppfattning att sökmotoroptimering enbart handlar om att ranka, men för att det ska vara bra SEO så måste helt klart fler kriterier uppfyllas.
Dela inlägget
En snabb översikt över de ämnen som tas upp i den här artikeln.
Senaste inlägg
januari 23, 2025
januari 23, 2025
januari 23, 2025