Den avgörande skillnaden mellan SEO och metoder för att öka konvertering är viktig men ganska självklar.
SEO handlar om att påverka sökresultatet som styrs av Googles algoritmer.
Metoder för att öka konverteringen handlar om att påverka människor.
Du är en vis man men du har missat ett ”av” i meningen om SEO ovan! =)
Japp såg precis det. Jag ändrade formuleringen i den meningen. Att det ska vara så svårt ibland:)
Nu jobbar jag inte mot kund men är det vanligt att kunder blandar ihop dessa begrepp? Känns för mig lite främmande men sen är man ju ganska seo-skadad också :)
Jag tror snarare att det är på utövarsidan som det brister i att förstå skillnaden och att anpassa arbetet efter den. Jag kunde givetvis utvecklat resonemanget direkt, men ville se om det blev någon reaktion överhuvudtaget. I och med att SEO handlar om att försöka påverka ett resultat som styrs av sökmotorn Google som främst är datorer och kod så finns det faktiskt en formel som består av en mängd faktorer. En del känner vi till och för många som jobbar med SEO så är många av dem kända. Det handlar om alla dessa titlar, rubriker, bildtaggar, innehållet och antalet ord. Det kan också handla om sökordets placering och hur många gånger det skrivs. Det handlar om länkar, antal länkar, varifrån de kommer och vem som länkar. Detta och flera andra saker är vad vi har att rätta oss efter. Vi kan jobba med det på olika sätt, men vi vet ändå vad som spelar roll. Allteftersom vi får erfarenhet lär vi oss också vad de olika delarna ger för resultat.
När det handlar om konvertering så skiljer sig de fungerande faktorerna åt från fall till fall, det handlar om så mycket mer. Mottagaren är inte längre en algoritm utan människor som ska påverkas till att göra det vi vill.
Det som fungerar för en målgrupp kanske inte fungerar för en annan. Visst finns det grundregler att följa men det finns stort utrymme för tester vilka nästan alltid är nödvändiga att genomföra för att ”konverteringsoptimera”.