Det finns skäl till att återkomma till frågan om vad besökaren är värd både en och flera gånger. Jag anser att det är den viktigaste frågan att åtminstone försöka besvara innan man investerar i sökmotormarknadsföring, med vilket jag menar både SEO och sökmotorannonsering.

Pengar

Hur ska man värdera Internettrafik och besökare?

Detta är inte alldeles lätt. Den enklaste modellen är att se till de indirekta intäkterna som besökarna genererar. Denna modell fungerar främst om du driver en webbutik eller en affiliatesajt, då sambandet mellan besökare och intäkter framgår relativt tydligt. Du kan då skapa ett värde på besökaren och utifrån det kan du sedan hålla koll på hur mycket varje besökare sedan får kosta. Om du funderar på att satsa på Google Adwords så fungerar denna enkla modell alldeles utmärkt. Är kostnaden för ett sökord som driver trafik lägre än täckningsbidraget varje besökare genererar så är det enkelt, då är det bara att betala fakturorna från Google med ett leende på läpparna med vetskapen om att du tjänar mer pengar ju större fakturan är. Du kan även värdera sökmotoroptimeringen genom att värdera resultatet genom att multiplicera antalet nya besökare med värdet.

Ovanstående är minst sagt en förenklad förklaring och om sanningen ska fram så är det sällan att verkligheten är lika självklar. Det finns mängder av parametrar att ta hänsyn till, inte minst det långsiktiga värdet.  

Ett problem vi säkert får leva med är att alternativen till Google som trafikälla knappt existerar, även om Facebook och andra sociala plattformar visst kan driva trafik. Sajter inom vissa branscher tjänar på att synas på branschportaler men dessa måste värderas var för sig. Det finns många tjänster som är alldeles för dyra jämfört med vad de genererar. Problemet uppstår framförallt när man som sajtägare vill ha trafik utan att ha den minsta aningen om vad besökarna genererar, vare sig på kort eller lång sikt.

Hur värderar du dina besökare?