Fem saker som måste finnas i webbplatsens kravspec.
Många upplever det komplext att ”köpa” en webbplats till företaget [...]
Många upplever det komplext att ”köpa” en webbplats till företaget och det finns många fallgropar att falla i som kan sabotera möjligheterna att synas i Googles sökresultat som man förtjänar. Det finns många exempel på hur man alldeles försent upptäcker stora brister som saboterar synligheten. Vill man senare jobba aktivt med sökmotoroptimering så ska inte hela webbplatsen behövas byggas om. Därför finns det några grundkrav som mer eller mindre måste ställas till webbproducenten, för tyvärr finns det även väletablerade webbyråer som fullkomligt struntar i vad som händer i Googles sökresultat efter att webbplatsen är publicerad. Här får du några tips på krav du ska ställa.
1) Det ska finnas rena URL:er, det vill säga adresser, för innehållet. Om du ändrar en sidas inriktning så ska ditt innehållssystem helst automatiskt göra en 301-redirect till den nya adressen från den gamla.
Exempel på en ren url är www.minurl.se/vitvaror, vilket är att föredra jämfört med www.minurl.se/?category=123 och liknande.
2) Det ska vara möjligt att få unika sidtitlar och Meta description. Dessa är oerhört viktiga för din synlighet och en kompromiss om detta går bort. Du ska kunna anpassa och ändra dessa själv utan att behöva gå vägen över din webbproducent.
3) Ditt CMS (innehållssystem som exempelvis Drupal, WordPress och Joomla) ska allra helst inte skapa duplicerade sidor och artiklar (dubletter). För att vara på den säkra sidan bör du kräva automatiska canonical som skapas korrekta.
4) Du ska kunna skapa riktiga rubriker märkta med H1, H2 o.s.v till ditt innehåll.
5) Det ska vara möjligt att skapa alt-beskrivning och title till bilder. Detta måste gälla för alla bilder, både till artiklar och de som visas i en eventuell shop/produktdatabas.
Övriga saker du bör ha med i kravspecifikationen.
Se till så att du äger din webbplats och att det är möjligt att byta webbyrå/webbproducent och att du även kan flytta den till annat webbhotell. Kolla så att de inte gör anspråk på eventuell kod eller copyright. Detta gäller även för publiceringsverktyget. Om du betalt för webbplatsen så ska du aldrig tillåta att den som gjort webbplatsen länkar till sig, detta gäller även om du anlitar ett SEO-företag. Det är ett sätt för dem att utnyttja din webbplats för att de själva ska få bättre placeringar i Google, samtidigt som det försvårar för din sida att ta bra placeringar. Om det finns en länk till producenten så ska den länken ha vad som kallas för ”nofollow”.
En annan sak som gäller ifall det gäller en webbplats som ersätter en gammal är att ta tillvara på det ”gamla” innehållet och länkar till sidorna som berörs. Det ska göras 301-redirects från gamla sidor till de nya ifall webbplatsen fått en helt ny struktur. Ta upp detta med den nya webbproducenten och ta eventuellt hjälp av en SEO-konsult för att formulera detta i kravspecen.
Det finns saker som dyker upp som kräver att du behöver lägga in kod i exempelvis webbplatsens html-kod, allt från analyticskod till möjlighet att få gilla på Facebook och Google+. Dessa ska du eller den du anlitar för det komma åt utan att behöva anlita webbproducenten. Det är ju din webbplats.
Internet är mobilt och om det pratas mobilanpassning så föreslår jag att du ska kräva responsiv design, inte att dina besökare hänvisas till en särskild mobilsajt med annan adress.
Det finns givetvis andra saker som är viktiga, men det som nämns här ovan är grundkraven som borde gälla för precis alla webbplatser som produceras.
Läs mer…Tidigare har jag även skrivit om ”Webbyråer saknar kanske den viktigaste ’kundskapen’”, ”Undvik SEO-haveri vid publicering av ny webbplats” och ”Förenklad SEO-guide till webbyråer”
Dela inlägget
5 Comments
Leave A Comment
En snabb översikt över de ämnen som tas upp i den här artikeln.
Senaste inlägg
februari 16, 2025
februari 16, 2025
februari 16, 2025
Finns detta ”Om du ändrar en sidas inriktning så ska ditt innehållssystem helst automatiskt göra en 301-redirect till den nya adressen från den gamla.” för WordPress, eller måste det göras manuellt?
Tror det finns flera plugin som hanterar det, bland annat Yoast WordPress SEO. Vad jag menar är när man byter url för ett innehåll, om det inte framgick tydligt. Det finns även lösningar för Drupal i form av plugin/tillägg.
Hej Håkan!
Finns en liten sak jag undrat över ett tag men inte fått full klarhet i. Det gäller den här meningen: ”Det är ett sätt för dem att utnyttja din webbplats för att de själva ska få bättre placeringar i Google, samtidigt som det försvårar för din sida att ta bra placeringar.”
Den sista bisatsen väckte mitt intresse (”samtidigt som det försvåare för din sida att ta bra placeringar”). Instinktivt förstår jag att irrelevanta utlänkar inte är sunt för en webbplats.
Skulle bara vilja – om du har tid och ork förstås – bolla vidare kring hur utlänkar, kvalitativa som mindre substansiella, försämrar rankingfaktorer. Går det att föreställa sig det hela som en slags ekvation eller ett ekvilibrium av ut- och inlänkar (oavsett om de skulle vara bra eller dåliga)? Finns inget rätt eller fel förstås, däremot finns det sunda resonemang. Hur skulle du beskriva hur algoritmen resonerar härom?
Förstår du hur jag menar cirkus?
Håller med Christian W.
(”samtidigt som det försvårar för din sida att ta bra placeringar”)
För oss som strax går online med en shop är detta högaktuellt. Googles egen förklaring angående länkningar är varken klockren eller kristallklar.
Jag är nog mer generös med utlänkar än genomsnittet och anser att de tillför ett värde, framförallt till läsaren. Däremot läcker en ”planterad footerlänk”, särskilt om den inte alls är relevant. Dels så sätts den dit för att ge kraft till målsidan, vilket samtidigt innebär att den tar kraft från den länkande sidan. En annan sak är att du som webbplatsägare ofrivilligt riskerar att förknippas med en dålig sida. Detta kan till exempel inträffa ifall länken går till en sida som jobbat alltför aggressivt med inlänkar och blivit straffad av Google.