Att hamna högst upp på Google kan vara helt avgörande för ett företag. Det handlar om att komma högst upp i det organiska sökresultatet, inte med en annons. 

Samlingsnamnet för de metoder som används för att få en sida att komma högst eller högt upp på Google med en given sökfras kallas sökmotoroptimering, även vanligt med den engelska förkortningen SEO eller ord som sökoptimering och sökordsoptimering.

När du ligger högst upp på google med ett kommersiellt sökord så kan du få så mycket som 20-35% av alla som googlar sökordet till sidan. Skulle du “bara” lyckas ta dig till Googles förstasida, vilket många har som mål, så får du bara 1-2% av dem som googlar till sidan.  Det är en oerhört stor skillnad. Tidigare var topp tio bra men numera bör man sikta högst och inte vara tillfreds förrän man passerat topp fem.

För att lyckas ta sig till toppen så måste du göra läxan ordentligt.

  • Först måste du ha en bra sajt. Den ska vara mobilanpassad, säker och tillräckligt snabb.
  • Du måste jobba med ditt innehåll och inte minst publicera sånt som någon vill läsa. Innehållet MÅSTE vara unikt om du ska räkna med att lyckas.
  • Du måste få länkar från andra webbplatser.

Det finns några steg du inte kan hoppa över.

  • Du måste ha stenkoll på vad dina kunder eller dem du vill nå googlar med för sökord. Detta tar du reda på genom att göra en sökordsanalys
  • När du gjort sökordsanalysen ska du välja landningssida för sökordet du vill ranka med.
  • När du matchat ett sökord med en landningssida ska du göra den så relevant som möjligt. Detta kallas onpage-optimering, vilket är det som många ser som sökmotoroptimering.

Grunderna i arbetssätt fär att komma högt och högst upp i Google är desamma oavsett om det är en informationssida eller en webbutik, men vissa förutsättningar skiljer sig åt.

Länkar är och har varit en svår nöt att knäcka. Det är här många snubblat ordenligt.

Det finns olika sätt att få länkar.

  • För många är det svårt att få länkar och därför är en utväg att köpa länkar. Detta kan straffa sig och det gäller att inte förivra sig och få Googles filter att reagera. En variant av att köpa länkarna är att hyra länkar. Definitionen på hyrda länkar är att de tas bort när du slutar betala för dem. Andra varianter är att byta länkar eller “tigga länkar” genom s.k. outreach.
  • Naturliga länkar är det som de flesta eftersträvar.  Det handlar om att andra ska länka till dig för ditt innehålls skull.

Även om du gör allt rätt finns det andra faktorer som påverkar. Olika sidor, även skribenter, har olika auktoritet i olika ämnnen. Trovärdighet och auktoritet tar tid att bygga upp så tiden blir en faktor man inte kan bortse från.

Detta var några saker du bör ha koll på när du arbeta med att komma högst upp på Google, om du inte vill lägga hela budgeten på att köpa annonser i form av Google Ads.