SEO för ehandel är basen i marknadsföringen ingen borde missa. Alla vet det. Om du ska köpa något online så är det inte på Facebook, Twitter eller Instagram som du letar efter produkten.

Googles sökresultat

Bilden illustrerar de olika delarna i Googles sökresultat. Vi ser annonser från Google Ads (Adwords) och Shopping, samt de organiska träffarna.

Du googlar numera näst intill automatiskt. Självklart finns det undantag men min uppfattning är att det inte går att lyckas fullt ut som webshop om man inte syns där kunderna letar.

Optimera din webbutik och få mer trafik och affärer från Google

Denna artikel handlar om vad du kan göra för att nå dem som googlar efter dina produkter, det handlar om bra SEO som fungerar.

Det finns idag två sätt att nå dem som som googlar efter de produkter du säljer:

  1. Betala Google för att synas i deras sökresultat. Du kan synas som annons med Google Ads (Adwords) och Google shopping. Fördelen är att du bara betalar när någon klickar på din annons. Nackdelen är att en lönsam annonsering ofta kräver att du betalar en byrå för att få hjälp eller att du skaffar dig kunskapen själv. En annan nackdel är att trafiken upphör den dagen du slutar betala för den.
  2. Satsa på synlighet i Googles organiska sökresultat. Trots att Google gjort det svårare för de organiska sökresultaten så är det fortfarande här de allra flesta klickar. Samlingsnamnet för de metoder man använder för att synas högre upp i sökresultatet än sina konkurrenter är sökmotoroptimering eller SEO.

Här får du några tips som underlättar för din butik att synas före dina konkurrenter.

1) Döp dina produkter och produktkategorier efter vad kunderna kallar dem och googlar efter

Ett av de första stegen och också ett av de viktigaste när det handlar om SEO är att göra en sökordsanalys. Ju fler produkter du säljer ju mer omfattande blir sökordsanalysen. Det handlar om att lista de sökord som du tror är mest viktiga sett till relevans och sökvolym. För en webbutik handlar det också att fokusera på att synas med det som är mest lönsamt att sälja.

Det finns olika metoder att genomföra sökordsanalysen och det finns även bra verktyg numera.

2) Skapa landningssidor som rankar för rätt sökord och sökfraser

En landningssida kan vara olika sidtyper.

I en webbutik kan det vara startsidan, kategorisidorna (även underkategorier) och produktsidorna. Har du en blogg kan det även vara enskilda bloggartiklar, så kallade inläggssidor.

En landningssida är en sida med unik URL som är anpassad för att ranka i Googles sökresultat för ett speciellt sökord/sökterm och eventuellt en eller flera sökfraser. Grundregeln är att man ska satsa på ett primärt sökord för varje landningssida, men man kan också jobba med sekundära sökord och sökfraser parallellt.

Du har kommit en bra bit på vägen genom att ha analyserat vilka sökord som är värd att synas med och att du strukturerat din webbutik. Har du dessutom döpt sidorna rätt med hänsyn till vad dina kunder googlar med så har du kommit en bit på vägen.

När man ska anpassa viss sida för att ranka för ett förutbestämt sökord utför man den del av sökmotoroptimering som ofta kallas för on-page-optimering. När det handlar om en webbutik kan man ibland ha begränsade möjligheter jämfört med om det handlar om en webbplats men har full kontroll över.

Oavsett om det handlar om ett eget butikssystem med open source som Magento eller Woocommerce eller om det handlar om  en hyrbutik som ( exempelvis Quickbutik) så finns det numera bra funktioner till att göra grundläggande optimering på sidnivå.

Några viktiga steg i onpage-optimeringen är:

  • Utforma sidans title genom att fokusera på sökordet, både primära och en sekundär sökfras. Sidans title är kanske den starkaste enskilda ranklingfaktorn så detta är ett oerhört viktigt steg. Läs även Titeltaggens betydelse för ranking här.
  • Använd sökordet och varianter av det i rubrik, textinnehåll och alt-tagg till minst en bild.
  • Använd sökordet som ankartext när du ska länka till sidan internt från menyer eller annan sidas text. Detta är kanske vad man i dagligt tal kallar för onpage-optimering men det är ett bra sätt att förtydliga för både Google och besökaren vad målsidan handlar om. Det ger också en spridning av den så viktiga länkkraften.
  • Skapa bra och unikt innehåll. Här slarvas det hej vilt ibland. Det går inte att slarva med innehållet och samtidig tro att man ska ranka i topp. Du får aldrig kopiera någon annans innehåll och detta gäller även produkttexter.Google indexerar innehåll och därför är innehållet självklart avgörande. När det handlar om inlägg så kan du skriva långt över tusen ord, det är bara bra men handlar det om en produkttext passar det kanske bättre med 100-150 ord. För kategorisidor kanske du hamnar någonstans däremellan. Det finns ingen grundregel. Det du ska tänka på är att undvika textväggar. Efersträva hög läsbarhet. Detta får du genom att hålla nere meningslängden, använda nya stycken och underrubriker, samt använda bilder som illustrerar innehållet.Slutligen ska du inte skriva nonsens utan sånt som bidrar och är till nytta för dina kunder. Skriv också med viss faktadensitet.
    När du har varianter av en produkt ska du undvika flera sidor, det vill säga produktvarianter, med nästan samma innehåll.

De olika sidtyperna är:

  • Startsidan – Denna optimerar du för din nisch/inrikting. Säljer du byggvaror så är det byggvaror du ska optimera startsidan för.
  • Kategorisidan – Här kan du hitta bra möjligheter. Välj därför kategorier både efter dina besökares önskemål och efter vad dina besökare letar efter när de googlar. Även varumärkessidor är en form av kategorisida.
  • Produktsidan – Varje produkt ska ha en egen sida med unikt innehåll och egen unik URL. Denna är oerhört viktig att ranka med. Oftast har sökord som du kopplar till kategorisidorna större sökvolym men att ranka bra med produkter är att ha kommit avsevärt närmare ett köp.

3) Uppfyll Googles kvalitetskrav

Google har under senaste åren varit ganska transparenta med vilka krav de ställer på webbplatser och genom att uppfylla dessa krav så får man en fördel i sökresultatet. Dessa krav gäller även för webbutiker. Ibland, exempelvis för vissa hyrbutiker, kanske man inte kan uppfylla kraven fullt ut. Här är en checklista med saker du behöver tänka på.

  • Se till att din webbutik är mobilanpassad. Förstahandsvalet är en reponsiv lösning där din webbutik anpassas till den enhet din kund använder.
  • Gör din webbutik säker med HTTPS. Med ett SSL-certifikat krypteras trafiken och kommunikationen mellan din kund och din webbutik. Detta är en rankingfaktor och dessutom ökar det dina besökares förtroende för din webbutik.
  • Optimera laddningstiden. Gör så gott du kan för att din webbutik ska ladda snabbare. Även detta är bra både för dina besökare och för Google. Det allra minsta du MÅSTE göra är att hålla nere bildernas storlek.
  • Visa att du är ett riktigt företag. Var tydlig med vem du är. Ange både företagsnamn, adress och telefonnummer. Lägg även lite tid på att ha en sida för ”om oss”.
  • Kompromissa aldrig när det gäller unikt innehåll. Detta är värt att upprepa. Du kommer aldrig kunna ranka i topp för konkurrensutsatta sökord om du kopierar texter från andra. Se även till att ingen konkurrerar texter från dig.

Läs mer om kvalitetsfaktorn för SEO

4) Se till att få länkar från andra webbplatser

Länkar är fortfarande en stark rankingfaktor. Numera handlar det inte om att få så många länkar som möjligt utan om att få bra länkar. Det handlar också att undvika dåliga länkar. Här kommer en förenklad guide till hur du förbättrar din SEO med länkar.

  • Satsa på relevans. Se till att länken kommer från en artikel med relevant innehåll som antingen handlar om dina produkter eller ditt företag.
  • Se till att få länkar från populära webbplatser. En populär webbplats får länkar så därför är detta en bra grundregel Ju fler och bättre länkar mot den webbplats som länkar till dig, ju bättre kraft och påverkan har länken för din ranking.
  • Undvik länkar som finns site wide. Tidigare när det handlade om kvantitet snarare än kvalitet så var en länk från en sidfot eller sidospalt som fanns på webbplatsens alla sidor en stark rankingfaktor. Numera är detta snarare något man vill undvika till varje pris.
  • Var försiktig med ankartexter och antalet nya länkar. Även om länkar är bra så gäller det att ha försiktighet i sitt länkbygge. För många länkar med för aggressiva ankartexter (där sökordet förekommer) kan trigga igång ett filter i Googles algoritm som försvårar för dig att ranka.

Olika sätt att få länkar

Tidigare, innan Google på allvar började bekämpa manipulering med länkar, så öste många på med länkar med aggresiva ankartexter. Det var länkar från i princip vilka sajter som hels. Sedan kom Pingvinen, ett filter i Googles algoritm, som lärde många en läxa.

Många slarvar och tar onödiga risker med länkbygget fortfarande.

Du ska eftersträva att få länkar på naturlig väg. Detta gör du genom att skriva innehåll som är värt att länka till.

Skriv helt enkelt innehåll som är till nytta och hjälp för besökaren istället för +500 ord nonsens för att en SEO-konsult sagt det.

Kontakta bloggare och ställ inte frågan om en länk utan börja med att bygga upp en relation. Sedan kan frågan komma naturligt.

Om du låter en SEO-byrå bygga länkar så bedöm inte arbetet efter kvantitet, utan kvalitet.

En bra länk slår 10 dåliga alla dagar i veckan.

Vad som avgör om en länk är bra är var den finns och hur stark den är. Dessutom ska den vara relevant.

Du kan givetvis peta in en och annan länk i din profilsida i olika sociala nätverk och liknande, men de saknar oftast ett värde för ranking. De kan däremot vara bra av andra skäl.

Förr byggde man länkar via länkkataloger och webbkataloger men det ska du arbeta sparsamt med.

Länkbyte är ett sätt att få länkar men överdriv inte detta. Det är inte naturligt.

Länkprofilen, det vill säga den samlade bilden av länkar till din webbutik, ska vara som bra och varierad kost.

Satsa på det som ger näring och eftersträva variation!

5) Jobba långsiktigt och undvik genvägar

Detta sammanfattar mycket som har betydelse för resultatet. Var noga och ta inga förhastade beslut. Undvik därför tjänster som lovar guld och gröna skogar. Det finns heller ingen som kan garantera resultat, vare sig SEO-företag eller SEO-konsult. Sökmotoroptimering handlar om ett långsiktigt arbete och är du inte beredd att arbeta långsiktigt kanske du ska satsa på någonting annat. SEO är heller ingenting du gör halvdant. Vill du förvänta dig att ranka bättre än dina konkurrenter så måste du vara bättre än dem.

6) Bonustips – Tappa inte ranking när du ändrar strukturen

Det finns tillfällen då URL-strukturen riskerar att ändras. Med struktur avses här webbadressen till varje sida, exempelvis kategorier och enskilda produkter. Detta kan inträffa när du flyttar produkten mellan kategorier, ersätter gammal kategori med ny eller när du bygger om din butik på annat sätt – exempelvis när du byter webbutikssystem.

Det som händer är att en sida som är indexerad i Google upphör att existera.

I vissa fall dyker en identisk eller åtminstone ganska lik sida upp någon annanstans med en annan adress. Ganska snart kommer du tappa all ranking som är kopplad till sidan som försvunnit. Har du en ny sida så kommer den inte ärva den tappade rankingen per automatik, i bästa fall börjar den ranka men detta kan ta tid om du inte gör rätt och underlättar för Google.

Om sidan som försvunnit har externa länkar mot sig så kommer du tappa merparten av den positiva påverkan dessa länkar haft för din ranking. Detta kan påverka rankingen rent generellt, det vill säga med sökord som är kopplade till andra sidor.

Så här löser du problemet innan det hunnit bli ett problem

Omdirigera  ALLTID sidor som byter URL med redirect 301.

Alltså. Om sidan har adressen minurl.se/kategori1/produkt10 flyttas till minurl.se/kategori5/produkt10 så ska besökare (och Googlebot) som går in på den första adressen omdirigeras till den nya adressen med redirect 301.

Om produkter eller kategorier försvinner för gott så hävdar många att man ska göra denna omdirigering till den produkt eller kategori som är mest lik. Jag är inte lika säker på att detta är bra. Däremot ska du ha stenkoll på om sidor som har externa länkar försvinner, då ska du göra den omdirigering till det mest lika alternativet.

Undvik däremot att omdirigera till startsidan i för stor utsträckning.

Om du tappat i ranking i samband med att du uppdaterat din butik och/eller bytt system så är det andra saker som också kan påverka. Läs här om migrering av webshop.

Detta behöver du ha lite extra koll på om du tappat ranking:

  • Har sidorna i den nya versionen samma title, rubriker och innehåll som de haft innan? Om dessa saker ändras, riskerar också rankingen att ändras.
  • Hur ser navigationen och övriga internlänkar ut jämfört med tidigare?  Det handlar inte enbart om struktur utan även hur sidorna länkas. Även om menyn är densamma så kanske du missat internlänkarna som funnits i den tidigare versionen.
  • Kolla noga mobilanpassningen och laddningstiden för sidor som plötsligt tappar ranking.
  • Har du uppdaterat / skickat upp ny sitemap i Search Console?
  • Kolla så att du inte har dubbla versioner av sidor, att ingen annan har kopierat och publicerat hela eller delar av ditt innehåll.

Detta var några tips som rör din  sökmotoroptimering  och organiska synlighet för din webshop. Hoppas du fått lite hjälp på traven och att du inser att SEO för din ehandel inte ska hoppas över. Tveka inte att kontakta oss om du behöver hjälp.

Lycka till!


Håkan Persson
SEO-ansvarig Oxit AB
Tel. 0704-444 58 70
Mejl. hakan@oxit.se

För synpunkter & frågor

    Håkan Zander

    Författare till denna artikel är Håkan Zander, SEO-ansvarig
    på Oxit som hjälper både mindre och större företag med synligheten i Google.

    hakan@oxit.se